Hjem > Aktuelt Aktuelle saker

Arbeidsretten ga Sjømannsforbundet rett i utenriksferje-lønnstillegg

23.06.2017

Arbeidsretten trodde ikke på Rederiforbundet, som hevdet at Sjømannsforbundet burde ha forstått at tillegget ikke skulle legges på grunnhyre.

Tvisten oppstod etter lønnsoppgjøret mellom Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund om de såkalte utenriks-NOR-overenskomstene, som ble forhandlet tidlig i vinter.

Bakgrunnen er at i utenriks-NOR, som i de fleste andre overenskomster til sjøs, i alle år har lagts alle generelle tillegg på grunnhyre, slik at når prosentvise tillegg som kommer på toppen, blir det totale tillegget mye høyere. Derfor mente Arbeidsretten at Sjømannsforbundets forhandlingsutvalg hadde god grunn til at det skulle liggje til grunne for alle overenskomstene i utenriks-NOR også i år, også for utenriksferjene.

Det var for øvrig den samme formuleringen om tillegg som var brukt for kabelavtalen, bøyelastere og skip under den såkalte fjerde overenskomsten, og der var det ingen tvil mellom partene om at alle skulle ha tillegget sitt på grunnhyra, uten at det var spesifisert mer enn for utenriksferjene.

Dermed kan Sjømannsforbundets medlemmer i Color Line juble over lønnstillegg med etterbetaling for et halvt år. (Color Line er per i dag er eneste rederi på overenskomsten for utenriksferjer i NOR.)

Deler av Sjømannsforbundets forhandlingsutvalg ved utenriks-NOR-forhandlingene. (Foto: Omar Jørgensen, NSOF)