Hjem > Historiske Klipp  > 1960  > 1962 1962

1962

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1962-05-170.jpg/$file/1962-05-170.jpg

Yrkessjømenn må bli fritatte for militærtjeneste i fredstid

Medlemsbladet - Utgave: 05 Mai

Norsk Sjømannsforbund har på nytt sendt en inntrengende henstilling til myndighetene om at yrkessjømenn må bli fritatte for militærtjeneste i fredstid.

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1962-05-159.jpg/$file/1962-05-159.jpg

Kvinnelige sjøfolk og tariff-oppgjøret

Medlemsbladet - Utgave: 05 Mai

Et tariffkompleks er inviklet, og revisjonen bli følgelig komplisert. La det være sagt med en gang. Det er alltid en motpart til stede som må betale for de forbedringer vi oppnår, og det oppstår alltid en kamp selv om midlene er fredlige. Det er jo en selvfølge at arbeidsgiverne må finne områder for kompensasjon for de økte driftsutgifter dersom orverskutddet av foretagende på forhånd ikke er stort nok til å bære disse, men dette er en fortsettelse av den andre siden av saken. Enhver må forstå at også motparten kjemper hardt.

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1962-08-271.jpg/$file/1962-08-271.jpg

Har du mønstret på riktig kontrakt?

Medlemsbladet - Utgave: 08 August

Når en ungdom søker hyre, tenker han ikke så mye på hva slags kontrakt han skal skrive under på. For han er det bare en ting som lokker, og det er det ukjente eventyr på de store hav, og hva han skal oppleve i de havnene som skipet anløper. Han tenkjer heller ikke så mye på hvilken linje han skal velge, restaruasjonen, dekk eller maskin. Han tar det han blir budt, og for mange blir det messeguttjobben.