Hjem > Historiske Klipp  > 1970  > 1977 1977

1977

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1977-01-021.jpg/$file/1977-01-021.jpg

Bygg boligplattformen samtidig med bore- og produksjonsplattformen!

Medlemsbladet - Utgave: 01 Januar

Tillitsmannsutvalget for LO-organiserte arbeidstakere i oljeindustrien i Stavanger har sendt denne henstillingen til Stortingets industrikomite, Statoil og Oljedirektoratet.

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1977-11-298.jpg/$file/1977-11-298.jpg

Mannskapene på kjemikalieskipene utsatt for et farlig arbeidsmiljø

Medlemsbladet - Utgave: 11 November

Mannskapene ombord på kjemikalieskipene er utsatt for et meget komplisert og farlig kjemisk arbeidsmiljø. Det er derfor også nødvendig med en fortløpende, velorganisert helsekontroll av mannskapene. Både ved påmønstinrg og ved de periodiske helseundersøkelser er det nødvendig å anvende metoder som kan påvise kjemiske toksiske virkninger på et tidlig tidspunkt. Personer med sykdommer som kan forverres av kjemisk eksponering, må ikke bli tillatt å mønstre på kjemikalieskip i jobber om medfører risiko for kjemisk eksponering, heter det i konklusjonen i en undersøkelse som er gjort av Yrkeshygiensik Institutt.