Hjem > Historiske Klipp  > 1980  > 1980 1980

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1980-05-133.jpg/$file/1980-05-133.jpg

123 omkom ved tragisk ulykke

Medlemsbladet - Utgave: 05 Mai

Klokka 18.35 tordag 27. mars ble det oppfanget SOS-signaler fra boligplattformen «Alexander L. Kielland» som lå ved siden av Edda-plattformen på Ekofisk-feltet i Nordsjøen. 10 minutter etterpå ble det gitt melding om at plattformen var kantret og gått helt rundt. Katastrofealarmen gik og en storslagen redningaksjon var i gang. Resultatet av den tragisek ulykken ble at 123 omkom, 89 ble reddet.

/kunder/NSF/mm_no.nsf/lupGraphics/1980-05-130.jpg/$file/1980-05-130.jpg

Hålogaland Lagmannsrett:
- Lovlig å boikotte skip

Medlemsbladet - Utgave: 05 Mai

En dom i Hålogaland lagmannsrett gjør det klart at det er lovlig å gå til boikottaksjoner mot skip under bekvemmelighetsflagg og kreve opprettet tariffavtale for mannskapet ombord. Dermed har Norsk Sjømannsforbund, Norsk Transportarbeiderforbund og Skandiaviske Transportarbetarfederationen (STF) fått lagmannsrettens medhold i at den tillempning av boikottvarsler som ble innført etter at namsretten i Narvik hadde kjent den første boikotten av «Nawala» ulovlig på grunn av kravene om at rederiet skulle betale avgift til ITF, den internasjonale transportarbeiderføderasjonen, er lovlig.