Hjem > Historiske Klipp  > 1980 1980

1980

09.12.2009

Utflaggingen løper løpsk - NIS blir innført.

På begynnelsen av 80-tallet løp utflaggingen helt løpsk. Den nye borgelige regjeringen var redervennlig, og la til rette for ordninger som rederne ønsket. Spørsmålet om et annetregister for skip, ved siden av Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) ble framsatt.

En stor kampanje ble satt i gang for å hindre innføringen av Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Da den borgelige regjeringen brøt sammen i 1986, godt hjulpet av Fremskrittspartiet, øynet Norsk Sjømannsforbund og de andre sjømannsorganisasjonene håp om at NIS skulle bli stoppet, eller i det minste modifisert.

Det skjedde ikke, og resultatet ble oppsigelse for flere tusen norske sjøfolk, som mistet jobben over natten. Forbitrelsen var stor i forbundet. Kollektivt medlemskap i Arbeiderpartiet ble avviklet ved et sentralt vedtak i forbundet, og partistøtten ble stoppet. Dette førte også forbundet inn i en politisk isolasjon.

Forbundet brukte mye tid på internasjonalt samarbeid for å minske de negative konsekvensene av NIS.