Hjem > Historiske Klipp  > 1950 1950

1950

09.12.2009

Eventyrlig vekst og kommunistkamp

Utover 50-tallet vokste den norske flåten hver eneste år. Den stadig voksende verdensøkonomien ble drevet fram av Marshall-hjelpen og gjenoppbyggingen av Vest-Europa. Store mengder varer ble importert til vesteuropeiske land fra kolonier, og USA eksporterte store mengder av den tidens høgteknologiske varer.

Med den store veksten i skipsfarten ble det et voksende behov for stadig flere norske sjøfolk, og skipsfarten tok imot de unge arbeidtakere som ikke industrien i Norge klarte å vokse fort nok til å rekruttere. Av de norske menn som nådde tenårene i siste halvdel av 50-åra var en tredel til sjøs kortere eller lengre tid, enten i sjøfart eller fiske.

Ved starten på 50-åra var også den sosialdemokratiske arbeiderbevegelsens kamp mot kommunistene på sitt bitreste. Sovjetsamveldets jerngrep var festet rundt Øst-Europa, og de Moskva-tro hadde seiret i NKP. Mytene er mange om hva forbundet gjorde og ikke gjorde, men de gjenværende håndfaste bevis fra tiden er ikke gode nok til å gi et tydelig bilde om hva forbundet gjorde som forbund. Men mye kan tyde på at i alle fall enkeltpersoner knyttet til forbundet nok var vervet både av norsk og utenlandske etteretningstjenester.