Hjem > Aktuelt Aktuelle saker

Flere hundre sjøfolk i fare – et kinderegg av en dårlig besluting

23.03.2018

Norsk Sjømannsforbund ser med stor bekymring på alle de sjøfolkene som nå står i fare for å miste jobbene sine som en konsekvens av regjeringens beslutning om ikke å forlenge statens avtale med Hurtigruten ASA i dagens form. Bare 7 av Hurtigrutens 11 skip har fått forlenget sin avtale med staten for frakt av passasjerer og gods langs kysten.

En konsekvens av dette er at om lag 500 sjøfolk fordelt på fire fartøy nå går påsken i møte med en usikker jobbsituasjon.

– Regjeringens beslutning er både unødvendig og beklagelig, sier forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.

Hurtigruten har også enorm betydning for kystens folk og store deler av landet.

– Dagens beslutning rokker ved noe som har tjent oss alle svært godt, og erstatter det med usikkerhet. Dette er kort og godt en politikk med liten eller ingen forankring i virkeligheten. Hvorfor forandre noe som fungerer svært godt for oss alle, spør Hansen videre?

– Regjeringen setter med denne beslutningen også et svært godt reiselivsprodukt i fare. Merkevaren Hurtigruten er et fyrtårn i norsk reiselivssatsing. Den betyr mye langt ut over landets grenser, og er med på å definere hele Norge som reiselivsnasjon. At regjeringen setter alt dette på spill bare for tvinge gjennom sin «konkurranseideologi» helt uten forankring i virkeligheten er uforståelig, sier Hansen videre.

Regjeringen har med dette levert et kinderegg av en elendig beslutning:

1. De setter hundrevis av norske sjøfolk i fare for å bli satt i land og sendt på NAV,
  2. De setter en av vår tids beste og mest suksessrike reiselivsprodukter i fare
  3. De skaper usikkerhet for fremtiden for alle som er glade i, og som trenger Hurtigruten som produkt og de tjenestene de leverer.

– Tre dårlige beslutninger på en gang. Det er kort og godt ikke til å forstå, avslutter Johnny Hansen.

Forbundsleder Johnny Hansen