Hjem > Aktuelt Aktuelle saker

Harry Danielsen (64) første æresmedlem i NSF siden 1975!

25.09.2018

Landsmøtet i Norsk Sjømannsforbund vedtok ved akklamasjon å utnevne Harry Danielsen til første æresmedlem i forbundet på over førti år.

Begrunnelsen i forslaget, som ble anbefalt med akklamasjon fra både forbundsstyret og landsstyret, var:

«Han har vært et engasjert medlem i over 36 år, hvorav mange som tillitsvalgt, i tillegg til at han har sittet i Landsstyret og Kontrollkomiteen.

Han har utrettelig engasjert seg i, tatt styring i, og deltatt i våre politiske kamper, flere ganger har han administrert og fartet land og strand rundt i bobil på våre vegne.

Hans lune og gode humør, i tillegg til hans innsats, har skapt en politisk blest om vårt viktige maritime budskap.»

Harry Danielsen ble medlem i 1982, og har i mange tiår hatt tillitsverv på vegne av medlemmene om bord i Color Lines fartøyer. Han har også sittet i Norsk Sjømannsforbunds landsstyre, og har siste landsmøteperiode vært medlem av forbundets kontrollkomité.

Norsk Sjømannsforbund har ikke hatt æresmedlemmer siden tidligere LO-formann Konrad Nordahl gikk bort i 1975. Nordahl ble utnevnt på landsmøtet i 1966, sammen med flere av forbundets tidligere forbundstopper, blant annet tidligere forbundsformann Ingvald Haugen, som ble utnevnt til æresmedlem posthumt.

Æresmedlem Harry Danielsen