Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
Logo Norsk Sjømannsforbund

Danskene får norskekysten i julegave

Skipsfart

Den mørkeblå regjeringen med FrP-statsråd Solvik-Olsen i spissen har med et pennestrøk gitt deler av norskekysten i julegave til det danske rederiet Fjord Line.

Dette ble annonsert tidligere i uken da regjeringen med sin endring av tollregelverket har gitt danske Fjord Line rett til å ta med vogntog, gods og passasjerer mellom Bergen og Stavanger fra 1. januar 2016. Dette ble gjort i strid med rådene fra de fleste av høringsinstansene, både fra privat og offentlig sektor, deriblant både Sjømannsorganisasjonene, LO og NHO. Denne regelendringen sparker dermed beina under enhver mulighet for norske fartøyer til å kunne gjøre noe tilsvarende, siden regjeringen ikke vil innføre like gode ordninger for norsk skipsfart som de har i Danmark. Dagens skatteregler gjør det i praksis også umulig for norske sjøfolk å få jobb på danskflaggede fartøy. 

På denne måten blir norskekysten et dansk, og ikke et norsk arbeidsmarked. Det kan virke som om at det bare er for rederiene å banke på dørene til denne regjeringen, så legger de til rette uten tanke på de alle de norske sjøfolkene som går arbeidsledige inn i julehøytiden, sier forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen

Fjord Line har estimert 100 enheter mellom Bergen og Stavanger om dagen. Det burde med sånne trafikktall vært grunnlag for et Norsk rederi å drive strekningen, men denne muligheten er nå effektivt stoppet.  Ved å åpne opp for et rederi som er indirekte Tax-Free subsidiert fra Norge, og i tillegg til å ha dansk nettolønnsordning, gjør all Norsk konkurranse umulig. Dette i tillegg til at Fjord Line er i skarp konkurranse med Color Line, som utelukkende driver med Norsk lønnsvilkår gjør konkurransevridningen enda større.

 –FrP sier de er for folk flest, men de mente kanskje for dansker flest? spør forbundsleder Hansen.

Dette i tillegg til åpningen for NIS som regjeringen nå har meldt effektuert fra mars for ferger utenfor Norden, virker det som regjeringen med FrP har fått en svært effektiv spikerpistol for å lukke kisten med Norske Sjøfolk i utenriks passasjerfart!

Skal dette være julegaven fra FrP til de norske sjøfolkene som FrP i opposisjon i alle år har gått på frierferd til? avslutter en oppgitt og forbannet Johnny Hansen. 

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers