Nyheter og aktuelt

Siste nytt

• Seksuell trakassering et av nøkkeltemaene på tredje kvinnekonferanse

06.02.2023 Les mer

• Enighet i Nordisk NIS-oppgjøret 2022

27.01.2023 Les mer

• Gerda Gabrielle Hengst vinner av vinterkonkurransen 2022

25.01.2023 Les mer

• «Kølafondet» - Årets søknadsfrist er 1. mars 2023

16.01.2023 Les mer

• Uttalelse Landsmøtet 2022: Pensjonen for fiskere må utvikles, ikke avvikles

04.01.2023 Les mer

Flere nyheter

Skipsfart

Her får du en oversikt over alle skipsfart-relaterte artikler.

Velg visning
Logoene til Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund

Enighet i Nordisk NIS-oppgjøret 2022

Partene ble tirsdag ble partene enige i mellomoppgjøret for nordiske borgere på NIS-flaggede skip. Det ble eet generelt tillegg på 5,0 % med virkning fra 1. januar 2023.

Oversiktsbilde over meklingsmøtet i plenum

Streik avverget – akseptabelt oppgjør 2022 for NOR med NR

Hovedoppgjøret med Norges Rederiforbund for NOR-området er avsluttet. Norsk Sjømannsforbund og de to andre sjømannsorganisasjonene godtok kl 0200 i natt Riksmeklerens skisse til løsning og den varslede streiken på tolv skip er avverget.

Advokat Terje Hernes Pettersen i Norsk Sjømannsforbund

Høyesterett: Skipsarbeidsloven trumfer permitteringsloven

I dag offentliggjorde Høyesterett en prinsipielt viktig avgjørelse om at skipsarbeidslovens bestemmelser om sykelønn står over permisjonsloven når det gjelder økonomisk ansvar, og tilkjente Sjømannsforbundets medlem erstatning for manglende sykelønn.

Logoene til Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund

Meklingsfrist 25.11. kl 24.00 i hovedoppgjøret med Norges Rederiforbund 2022

I tilfelle streik i hovedoppgjøret med Norges Rederiforbund tar Norsk Sjømannsforbund tar ut 12 skip innmeldt i Norges Rederiforbund i konflikt lørdag 26. desember 2022 klokken 0600.

Logoene til Kystrederiene og Norsk Sjømannsforbund

Kystrederioppgjøret 2022: Meklingsresultatet til uravstemning

Riksmekleren la natt til 12. november frem en skisse til løsning i oppgjøret med Kystrederiene som Norsk Sjømannsforbunds forhandlingsutvalg har valgt å sende til uravstemning blant medlemmene. Det ble dermed ingen streik fra lørdag morgen. Rammen beregnes til totalt 4,4 %.

NSFs delegasjon - meklingen med Kystrederiene 2022

Kystrederioppgjøret 2022: Mekling og mulig streik

Hvis ikke meklingen mellom Norsk Sjømannsforbund og Kystrederiene fører frem, vil NSF ta 7 skip innmeldt i Kystrederiene ut i streik. Meklingsfristen ved midnatt 11. november.

Logoene til de tre sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund

Brudd i NOR Utenriksoppgjøret 2022 med Norges Rederiforbund

Kl 02:10 natt til fredag 28.10. ble det brudd i forhandlingene NOR Utenriks mellom de tre sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund.

Logoene til Norges Rederiforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund

NR, NSOF, Dnmf og NSF til Stortinget: Mer inn i lov om tilskuddsordning for sjøfolk!

NR, NSOF, Dnmf og NSF har i fellesskap sendt et brev til Stortingets næringskomité med krav om en mer presist innhold i lovfestingen om tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk, og ber om at dette blir fulgt opp. Her er teksten i det felles brevet:

Norsk Sjømannsforbunds logo

Uttalelse Landsmøtet 2022: Tilskuddsordningen er fortsatt sjøfolkenes bærebjelke

Så lenge andre flaggstater operer i norske farvann og på norsk sokkel med ulike typer tilskuddsordninger, vil det selvsagt òg være avgjørende med en konkurransedyktig norsk tilskuddsordning. Av den grunn må regjeringen ha et sterkt fokus på egen regjeringserklæring, som tydelig slår fast at ordningen skal styrkes. I tillegg må innholdet i ordningen også lovfestes for å sikre forutsigbarhet.

LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers