Nyheter og aktuelt

26.09.2022 Les mer

• Hovedoppgjør 2022 med Kystrederiene til mekling

21.09.2022 Les mer

• Høring - Forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel

01.09.2022 Les mer

Flere nyheter

Skipsfart

Her får du en oversikt over alle skipsfart-relaterte artikler.

Velg visning
Kystrederiene og Sjømannsforbundet

Hovedoppgjør 2022 med Kystrederiene til mekling

Norsk Sjømannsforbund har tatt brudd i hovedoppgjøret 2022 med Kystrederiene. Partene vil møttes igjen hos Riksmekleren senere i høst.

Dokumentbunke

Norsk Sjømannsforbund stiller seg bak LOs uttalelse i høringen om regjeringens forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

F.v.: LO-leder Peggy Hessen Følsvik, Havminister Bjørnar Skjæran (Ap), Forbundsleder Johnny Hansen (Norsk Sjømannsforbund), parlamentarisk nestleder Geir Pollestad (Sp) og adm. dir. Hans Sande (NSOF) blir intervjuet av NRK i forbindelse med presentasjonen av loven. (Foto: Tri Nguyen Dinh, Maritim Logg/LO Media)

Norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel!

En årelang kamp med Sjømannsforbundet i førersetet har endelig munnet ut i et konkret lovforslag fra en norsk regjering. Nå sendes forslaget som vil sikre sjøfolkene et lovmessig vern likt det arbeidstakere på land har ut på høring.

Assisterende tariffansvarlig Line Heimstad i Norsk Sjømannsforbund

Tok opp igjen landlovsnekt og kompensasjon med Sjøfartsdirektoratet

Norsk Sjømannsforbund tok opp igjen landlovsnekt på grunn av fare for koronasmitte da sjømannsorganisasjonene sist uke møtte Sjøfartsdirektoratet.

Virus som ligger som skjær i sjøen for skip

Ba Sjøfartsdirektoratet slå ned på uhjemlet karantene pålagt av arbeidsgiver

Sjømannsorganisasjonene tok før helga opp med Sjøfartsdirektoratet at vi stadige må rapportere til Norges Rederiforbund om uhjemlede bedriftspålagte karantener.

Johnny Hansen 01 2016

Hansen: – Stiller meg bak Maritimt Forums reaksjoner på revidert nasjonalbudsjett

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund stiller seg fullt og helt bak Maritimt Forums reaksjoner på revidert nasjonalbudsjett som ble presentert tidligere i dag.

Logoene til NHO Sjøfart og Norsk Sjømannsforbund

Ja til avtalen med NHO Sjøfart 2022

Det ble et ja i uravstemningen over enigheten i forhandlingene om avtalene med NHO Sjøfart.

Logoene til NHO Sjøfart og Norsk Sjømannsforbund

Innenriksoppgjøret 2022 til uravstemming

Del én av innenriksoppgjøret går til uravstemming. Norsk Sjømannsforbunds forhandlingsutvalg har forhandlet frem et resultat som de nå anbefaler alle medlemmer i tariffområdet å stemme ja til.

Logoene til de tre sjømannsorganisasjonene

Felles kamp mot ulovlig sjømannskarantene

De tre sjømannsorganisasjonene har i en felles henvendelse gått hardt ut mot mange rederiers ulovlige karantenepraksis under pandemien.

LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers