Gjennom årtier har ryktene svirret om svartelistene. At tusenvis av sjøfolk skulle ha blitt stemplet som bråkmakere, upålitelige og kriminelle, og endt opp på den beryktede «svartelisten». At det hadde blitt etablert lister av Nortraship under krigen, og at disse ble videreført og brukt flittig også i etterkrigstiden. Ryktene og spørsmålene ble møtt med kvelende taushet fra offisielt hold, og de har aldri kunnet blitt bekreftet. Før nå. Nå, etter at foreldelsesfristen for innsyn er utløpt er de offisielle dokumentene endelig åpnet for offentligheten.
Helt frem til 1989, over 40 år etter krigen og listenes opprettelse, risikerte sjøfolk å havne på svartelisten, og dermed miste alle muligheter til å ta hyre på skip, til tross for alt de hadde ofret under krigen. Hva gjorde de ansvarlige? Hvordan kunne dette pågå i det vi betrakter som landet med verdens beste arbeidsliv? Og hvilken læring gir denne historien oss i dag?
Bli med på en ettermiddag for refleksjon og samtale – 25. november kl. 15.00-18.00 på Litteraturhuset i Oslo.
Du møter blant andre:
- - Bjørn Tore Rosendahl (historiker, leder ved Norsk senter for krigsseilerhistorie) som belyser arkivet og disiplinærmekanismene rundt sjøfolk i krig og etterkrig.
- - Marte Michelet (forfatter, med personlig tilknytning til krigsseilerhistorien) som gir stemme til de som ble oversett.
- - Randi Grande som gjennom sin fars skjebne – sjømannen Harald Grande – deler nær historie om listene.
- - Kurt Inge Angell (forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund) som diskuterer organisasjonens rolle.
- - Terje Hernes Pettersen (advokat for sjøfolk) tar oss gjennom de rettslige sidene.
- - Tri Nguyen Dinh (journalist) som ser på pressens ansvar – burde historien vært avslørt tidligere?
- - Stian Grøthe (leder for politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund) stiller som moderator og med politiske vinklinger på det hele.






