Nyheter og aktuelt

Siste nytt

• Har diskutert Russland med Sjøfartsdirektoratet

19.05.2022 Les mer

• Ba Sjøfartsdirektoratet slå ned på uhjemlet karantene pålagt av arbeidsgiver

18.05.2022 Les mer

• Hansen: – Stiller meg bak Maritimt Forums reaksjoner på revidert nasjonalbudsjett

12.05.2022 Les mer

• Ja til avtalen med NHO Sjøfart 2022

06.05.2022 Les mer

• Norsk Sjømannsforbund gir ytterligere kr 250.000 i bistand til Ukraina

30.04.2022 Les mer

Flere nyheter

Skipsfart

Her får du en oversikt over alle skipsfart-relaterte artikler.

Velg visning
Virus som ligger som skjær i sjøen for skip

Ba Sjøfartsdirektoratet slå ned på uhjemlet karantene pålagt av arbeidsgiver

Sjømannsorganisasjonene tok før helga opp med Sjøfartsdirektoratet at vi stadige må rapportere til Norges Rederiforbund om uhjemlede bedriftspålagte karantener.

Johnny Hansen 01 2016

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund stiller seg fullt og helt bak Maritimt Forums reaksjoner på revidert nasjonalbudsjett som ble presentert tidligere i dag.

Logoene til NHO Sjøfart og Norsk Sjømannsforbund

Ja til avtalen med NHO Sjøfart 2022

Det ble et ja i uravstemningen over enigheten i forhandlingene om avtalene med NHO Sjøfart.

Logoene til NHO Sjøfart og Norsk Sjømannsforbund

Innenriksoppgjøret 2022 til uravstemming

Del én av innenriksoppgjøret går til uravstemming. Norsk Sjømannsforbunds forhandlingsutvalg har forhandlet frem et resultat som de nå anbefaler alle medlemmer i tariffområdet å stemme ja til.

Logoene til de tre sjømannsorganisasjonene

Felles kamp mot ulovlig sjømannskarantene

De tre sjømannsorganisasjonene har i en felles henvendelse gått hardt ut mot mange rederiers ulovlige karantenepraksis under pandemien.

Logoene til de tre sjømannsorganisasjonene og Norges Rederiforbund

Nordisk NIS/Deep Sea-oppgjøret i havn

Det ble i dag enighet i oppgjøret mellom NSOF/Dnmf/NSF og Norges Rederiforbund for ansatte på Nordisk NIS-avtalen.

Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund

Mellomoppgjøret i utenriks NOR-avtalene: Meklingen i havn

Riksmeklerens skisse som ble fremlagt under meklingen innebærer en lønnsøkning for offshore på 3 % fra 1. november 2021 for alle NOR-overenskomstene og 2 % for ferger i Nord og Østensjøfart.

Hansen Sande Bengtsson

Mekling i NOR-oppgjøret

Torsdag 6. januar starter mekling i NOR-oppgjøret. Sjømannsorganisasjonene har varslet at vi vil ta ut medlemmer på 8 skip i NOR-området i konflikt fra 7. januar hvis ikke partene blir enige hos Riksmekleren innen meklingsfristen ved midnatt 6. desember.

Pengebunke

Pressmelding: Sen Havfiske mannskap får lønn til jul

NAV lønnsgaranti punger ut en million kr til mannskapet som Norsk Sjømannsforbund har bistått, etter at Sen Havfiske AS gikk konkurs i 2020. Etter at fartøyet Øygarden ble lagt i arrest i Las Palmas 2020 stod mannskapet uten lønn. Norsk Sjømannsforbund har bistått 7 sjøfolk hele veien og nå får de endelig lønn utbetalt gjennom bobestyrer.

Logoene til Kystrederiene og Sjømannsforbundet

Mekling i mellomoppgjøret med Kystrederiene 30. november 2021 (Oppdatert 24.11.21)

Norsk Sjømannsforbund går i mekling med Kystrederiene med frist før midnatt tirsdag 30. november. Blir ikke partene blir enige hos Riksmekler innen meklingsfristen, blir det streik fra kl 06.00 på 1. desember.

Hans Sande, Hege-Merethe Bengtsson og Johnny Hansen.

Felles uttalelse: Bryter regjeringsplattformen

Den fremlagte tilleggsproposisjonen gir rom for tolkning når det det gjelder hvilke segmenter som skal ha tak i fremtiden. Nå kan det se ut som om statsråd Skjæran velger å videreføre forslaget fra Solberg-regjeringen i den fremlagte Tilleggsproposisjonen, i stedet for å basere seg på den reelle situasjonen for hvilke segmenter som nå faktisk har tak.

sjøkaptein og administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund Hans Sande, administrerende direktør i Norges Maskinistforbund Hege Merethe Bengtsson og leder for Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen

Felles uttalelse: –Positivt at regjeringen satser maritimt

–Det er positivt at regjeringen satser maritimt Vi merker oss at AP/SP regjeringen viser vilje til å satse på norske sjøfolk og maritim sektor, sier Hans Sande i NSOF, Hege Merethe Bengtsson fra DNMF og Johnny Hansen fra NSF.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap).

Behov for avklaring av framdrift for norske lønns- og arbeidsvilkår

Vi går i dialog med fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) om framdriften for lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på kysten og sokkelen.

211013 Hurdalsplattformen 2021-2025

Hurdalsplattformen: –Stor dag for norske sjøfolk!

«Regjeringen vil innføre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel, herunder offshoreflåten.»

Logoene til Kystrederiene og Norsk Sjømannsforbund

Brudd i mellomoppgjøret 2021 med Kystrederiene

Norsk Sjømannsforbund brøyt i ettermiddag, 5. oktober, forhandlingene med Kystrederiene i årets mellomoppgjør.

Logoer for Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund

Kystruteoppgjøret 2021 i havn

Partene kom torsdag ettermiddag 2. september til enighet om mellomoppgjøret 2021 for Kystruteavtalen mellom Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund.

Illustrasjon av skip som hindres av et gigantisk virus

Regjeringen bryter forpliktelser om innreise for sjøfolk

Fredag 7. mai innførte regjeringen uten forvarsel krav om ti dagers karantenehotell ved hjemkomst for sjøfolk.

Logoene til LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund

Pressemelding: Maritim melding - Norsk lønn i norske farvann

LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund er fornøyd med at næringskomiteen i all hovedsak stiller seg bak de forslagene som Holmefjordutvalget fremmet for å sikre sysselsettingen i en sterk maritim næring. I et møte med Næringsminister Iselin Nybø i dag understreket alle deltakerne i det partssammensatte utvalget at det nå var fremmet gode og omforente forslag til reguleringer og tiltak og en samlet forventning til at de ble fulgt opp.

Logoene til LO og NHO

Tariff 2021: LO/NHO-meklingen i mål med 2,7 %

Etter mekling 14 timer på overtid klarte Riksmekleren å lande enighet mellom LO og NHO for en ramme på 2,7 % økning for 2021.

Logoene til LO og NHO

Uttak ved eventuell streik i LO/NHO-oppgjøret 2021

Disse ferjer og hurtigbåter er tatt ut til en eventuell streik i LO/NHO-oppgjøret 2021, dersom det ikke blir enighet i meklingen.

LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers