Hessen Følsvik har sammen med Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund deltatt aktivt i utvalget, som skulle fremme forslag om å styrke norsk maritim kompetanse, sysselsetting og konkurransekraft.
– Svært viktig at arbeidsgiverne er med
At arbeidsgiverorganisasjonene og rederiene også er med, styrker anbefalingen:
– Det er svært viktig at arbeidsgiverne er med. Vi har kommet fram til veldig viktige kompromiss etter en lang kamp. Vi har i mange år presset regjeringa for å hindre sosial dumping i norske farvann. Nå er vi mye nærmere målet om at man skal kunne bo og leve i Norge av lønna man tjener langs kysten og på sokkelen vår, sier LO-lederen.
I dag utføres for eksempel bare en fjerdedel av transportarbeidet i innenriks godstransport av skip med norske lønns og arbeidsbetingelser. For eksempel går det sandfraktebåter i indre Oslofjord, som knapt har forlatt norske fjæresteiner, registrert i Saint Kitts og Nevis. Disse båtene følger karibisk lov, uten krav til norske lønns- og arbeidsvilkår.
Forventer rask politisk handling
LO-familien har i et drøyt tiår jobbet aktivt og målrettet for et arbeidsmarked til sjøs der de som bor her i landet ikke skyves ut av jobb på grunn av sosial dumping.
– Konklusjonene og anbefalingene danner et godt grunnlag for både å sikre en stabil og konkurransedyktig refusjonsordning, og ikke minst legge til rette for at det innføres krav om norske lønns og arbeidsvilkår i norske farvann, sier Johnny Hansen leder i Norsk Sjømannsforbund.
– Utvalgsarbeidet har vært et krevende, men konstruktivt. Rapporten sender et tydelig signal til politikerne om at skipsfart i Norge skal skje på norske lønns- og arbeidsvilkår, sier administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Han understreker at det er viktig at man i tillegg til å sikre arbeidsplasser for dagens norske sjøfolk også ser framover: – Vi skal bygge en maritim næring for framtiden. Politikerne må derfor sørge for framtidsrettede og robuste rammevilkår som sikrer norske sjøfolks framtid. For at Norge også i framtiden skal bevare sitt hegemoni som en førende sjøfartsnasjon er det av avgjørende betydning at det legges til rette for norske sjøfolks operative kompetanse opprettholdes og videreutvikles.
Sande sier at dette aspektet er meget viktig når man nå skal bygge framtidens havnæringer.
Når den maritime næringen i fellesskap anbefaler dette, forventer LO en rask oppfølging fra politisk hold.
– Nå er det opp til Regjeringen og stortingspolitikerne å føre ballen i mål ved å lage regler og lover som sikrer arbeidsforhold langs kysten og på sokkelen, avslutter leder i LO Peggy Hessen Følsvik.