Sjømannsorganisasjonene har i dag vært i møte med blant andre statsrådene Monica Mæland og Per Sandberg fra Nærings- og fiskeridepartementet i forbindelse med sjømannsorganisasjonenes krav om utredning av norske lønns- og arbeidsbetingelser og forskriftsendring for utenlandsk ferjetrafikk.
Næringsminister Monica Mæland sa på sin side at hun forholder seg til Fartsområdeutvalgets innstilling fra 2014, med mindre hun mottar nye signaler fra Fartsområdeutvalget eller at det oppstår utilsiktede virkninger som et resultat av forskriftsendringen. Sjømannsorganisasjonene vil ta initiativ til å samle Fartsområdeutvalget og drøfte saken på nytt.
Norges Rederiforbund hevdet på møtet at det å kreve norske lønns- og arbeidsbetingelser vil være kostnadsdrivende og i strid med Norges internasjonale forpliktelser. Videre hevder de at saken har vært utredet gjentatte ganger, og konklusjonene er de samme. Sjømannsorganisasjonene viser til reguleringer i andre kyststater og mener at det er et handlingsrom. At Rederiforbundet oppfatter det som en grunnleggende rett å flagge sine skip i bekvemmelighetsregister, hente mannskap fra lavkostland og sette skipene i direkte konkurranse med norske operatører på sokkelen, får stå for deres egen regning.
Næringsministeren sa likevel at hun ikke ønsker at Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) skal fremstå som bekvemmelighetsflagg. Sjømannsorganisasjonene advarte henne om at det er nettopp dette som er i ferd med å skje og slik forslaget er utformet, kan det rasere skandinavisk ferjefart for all fremtid. I dag er det ingen av de nordiske landene som tillater internasjonale hyrer i nordisk fart.
Spørsmål rettes:
Forbundsstyremedlem Ronny Øksnes, Norsk Sjømannsforbund, 48089648
Forbundsleder Johnny Hansen, Norsk Sjømannsforbund, 91185577
Adm. dir. Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund, 41441818
Adm. dir. Hans Sande, Norsk sjøoffisersforbund, 91616994