ESA (som er tilsynsorganet for EØS avtalens og regelverket som følger av avtalen) har i en foreløpig vurdering slått fast at Norges foreslåtte lovendringer i Allmenngjøringsloven og sektorlover for offshore-aktiviteter kan være uforenlige med EØS-retten. Dette kommer som svar på Norges forespørsel om konsultasjoner angående de omstridte endringene.
ESA peker spesielt på at et krav om norske minimumslønn for maritime transporttjenester, både innenlands (maritim kabotasje) og i relasjoner mellom Norge og andre EØS- eller tredjeland utgjør en restriksjon og kan derfor være i strid med EØS-avtalen. Slike tiltak kan derfor være i strid med EUs Kabotasjeforordning.
Videre har Norge etter ESAs oppfatning ikke fremlagt tilstrekkelig dokumentasjon for å rettferdiggjøre denne restriksjonen av friheten til å tilby maritime transporttjenester mellom EØS-stater og tredjeland med EØS-flaggede fartøy.
ESA understreker at det er opp til Norge å vise at de foreslåtte tiltakene er rettferdige og proporsjonale. Den norske regjeringen blir derfor oppfordret til å ta hensyn til ESAs observasjoner, og holde dem informert om fremdriften i den lovgivende prosessen.
ESA inviterer regjeringen til videre diskusjoner om saken.
Lederne i de tre Sjømannsorganisasjonene sier i en kommentar:
"Vi ser ikke dette som noe annet en invitasjon til en dypere diskusjon med ESA om saken. Etter snart 16 års arbeid med denne saken så føler vi oss trygge på reguleringen kan landes på en god måte. Vi oppfordrer derfor regjeringen om å være både løsningsorienterte og konstruktive, samt å bruke EØS-avtalens handlingsrom til det beste for hele den norske maritime næringen.Vi krever likeverdige konkuransevillkår for norske sjøfolk, hverken mer eller mindre."