I 2013 var det hele 18 fartøy registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR) som forliste. Det er mer enn dobbelt så mange som året før og godt over 2011. Når en ser på havarier i NOR-registrert ser det ved første øyekast ikke ut som økningen til 246 er så ille sammenlignet med året før (241), men det er bare fordi 2012 allerede var høgt. I 2011 var det til sammenligning nede på 159 forlis i NOR.
Det er også nesten en dobling av utenlandsk-registrerte skip som havarerer i norske havområder. I 2012 var det registrert 20 utenlandske skip som havarerte i norske havområder, men i 2013 var det nesten doblet til 39. Det var også to utenlandske fartøy som forliste i de samme områdene i fjor, og det var det samme som året før.
Blant skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er statistikken bedre, og tallene er stabilt lave. I NIS var det ingen forlis, verken i 2012 eller 2013, og antallet havari gikk ned fra 28 til 26.
Antallet personulykker med skade gikk derimot opp i de to norske skipsregistrene. Fra 239 skadde personer i 2011 via en økning til 263 i 2012 kom det helt opp i 281 skadde personer på de to norske skipsregistrene til sammen i 2013! Det er derfor grunn til å tro at bare flaks at i tallet på omkomne gikk ned til 5 i 2013, etter å ha vært 8 i 2011 og 10 i 2012.
Statistikken viser også at den store mengden havari og forlis er blant fiskefartøy og i offshoreflåten og ikke blant passasjerfartøy. Dette kan gjerne komme av at passasjerfartøy normalt befinner seg nær land og havner, og derfor raskt kan finne havn i dårlig vær. Fiskefartøyer og offshoreflåten er derimot ofte langt fra land eller egnede havner når været setter inn.
Til sist kan vi nevne at også ved bruk av fritidsbåt går antallet omkomne litt opp, men heldigvis ikke mye. Mest gledelig er det at ingen barn har dødd i forbindelse med fritidsbåter i 2013. Det gikk likevel tapt 34 liv, derav hele 32 er menn! Tydeligvis har alt for mange menn et selvbilde som er så svakt at de ikke har mot til å vise seg med redningsvest.