Fartøyet «Langøysund» har i mange år fraktet turister rundt på Svalbard for Longyearbyen-rederiet Stig Henningsen Transport & Guiding. Da det før helgen ble inspisert av Sjøfartsdirektoratet ble det oppdaget en rekke uregelmessigheter med arbeidskontraktene til det nye filippinske mannskapet rederiet hadde tatt om bord i forkant av årets sesong.
Fartøyet ble godkjent av direktoratets representant, men på grunn av uregelmessighetene med arbeidskontraktene fikk ikke mannskapet føre båten. Når fartøyet står i Norsk ordinært skipsregister (NOR) skal det være fullverdige norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.
I et nært samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratets representant, rederiets representanter i Tromsø og Norsk Sjømannsforbunds inspektører i Tromsø, Jeanette Gutierrez-Lorentzen og Astrid Mikalsen, ble det ryddet opp i papirarbeidet, slik at hele mannskapet fikk gyldige kontrakter, med lønn på nivå med den norske småcruise-overenskomsten.
–Det er nytt for oss at den lokale turisttrafikken på Svalbard går med utenlandsk mannskap langt under det vanlige nivået på norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi er derfor veldig fornøyde med samarbeidet med Sjøfartsdirektoratets folk, og med rederiet Stig Henningsen Transport & Guiding, som gikk foran med et godt eksempel og fikk ryddet opp i det som ellers kunne blitt et klassisk eksempel på sosial dumping, sier inspektør Jeanette Gutierrez-Lorentzen fra Norsk Sjømannsforbunds servicekontor i Tromsø.
–Vi vet i øyeblikket ikke noe om eventuelt omfanget av bruken av underbetalt mannskap i turist-trafikken på Svalbard. Vi har fått indikasjoner på at det kan være minst ett rederi til som har inngått avtale med samme bemanningsagent som Henningsen, så vi vil undersøke dette videre, forteller Gutierrez-Lorentzen.