Høringssvaret i sin helhet:
|
Dato: |
30.10.2015 |
Nærings- og Fiskeridepartementet |
Vår ref.: |
2015/00042 THPE |
Høring - Forslag om ny forskrift om tilskudd til sysselsetting av sjøfolk og endringer i forskrifter som regulerer fartsområde.
Bakgrunn
Vi viser til vårt høringssvar den 26. oktober om tilskuddsordningen for sjøfolk og endringer i forskrifter om fartsområder. Dagens fremleggelse av Prop. 1 S Tillegg 1 inneholder et forslag til reduksjonen i tilskuddsordningen til sysselsetting av sjøfolk med ca. 70 millioner (jf. kap 909 Tiltak for sysselsetting av sjøfolk, Post 73). Samtidig er det varslet at ikrafttredelsen av det nye regelverket utsettes fra 1.1. til 1.3 2016.
Våre merknader
I vår høringsuttalelse uttalte vi:
”Fartsområdeutvalget la ikke frem et forslag om å fjerne taket i tilskuddordningen for offshore skipene generelt. Situasjonen i næringen er radikalt endret det siste året. Det over 60 offshore skip i opplag og det er ventet en ytterligere økning. Samtidig ser vi eksempler på at offshore rederier enten bytter fra NOR til andre flagg med dertil og/eller skifte av norske sjøfolk med utenlandske. Regjeringen har på sin side vært for passive. Som et umiddelbart tiltak for å demme opp for denne utviklingen mener Sjømannsorganisasjonene regjeringen bør fremme forslag om at taket i tilskuddsordningen for offshore segmentet fjernes.”
Sjømannsorganisasjonene i Norge har full forståelse for at regjeringen må foreta tiltak for å dekke inn merkostnadene den økte tilstrømmingen av asylsøkere innebærer. Men vi finner det beklagelig at frigitte midler pga. lavere aktivitet i petroleumsnæringen skal innebære en reduksjon i en ordning som har til formål å bidra til økt sysselsetting og sikring av norsk sjøbasert kompetanse, for på den måte å opprettholde kompetansen i det maritime klusteret.
En omdisponering av frigitte midler ved primært en fjerning av taket i offshore, eventuelt en heving av taket, ville kunne bidratt til å trygge norske sjøarbeidsplasser i offshore.
Når det gjelder den varslede utsettelsen av fristen til 1.3.2016, så legger vi til grunn at utsettelsen ikke bare gjelder tilskuddsordningen, men også endringene i fartsområdeforskriftene. Det var en klar forutsetning i utvalgets arbeid at man foretok en viss oppmykning i fartsområdene samtidig som tilskuddsordningene ble forbedret.
Med vennlig hilsen
Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat
Terje Hernes Pettersen
Leder