Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
Dommerklubbe

Avgjørelse i kostpengesaken

Skipsfart

I midten av mars i år behandlet Arbeidsretten en tvist mellom LO/Norsk Sjømannsforbund og NHO/NHO Sjøfart om forståelsen av tariffavtalens bestemmelser om kostpenger på passasjerskip i ferge- og lokalfart. NHO har i går fått medhold i Arbeidsretten.

Bakgrunn
Overenskomsten punkt 3.1 fikk etter forhandlingene i 2012 følgende ordlyd:

«På skip hvor rederiet ikke holder kost om bord, utbetales arbeidstaker en kostgodtgjørelse på kr. 165,- pr døgn for tjeneste om bord. På skip med kun én besetning betales kr. 165,- for hvert døgn om bord, hvor arbeidstid pr døgn er 8 timer eller mer, eller hvor arbeidstaker ikke kommer seg hjem. For arbeidstid mellom 4-8 timer utbetales et halvt kostdøgn. Kostgodtgjørelse utbetales ikke under avvikling av overskytende fritid, ferie eller sykdom.»

Overenskomstene med Norsk Sjøoffisersforbund og Det norske maskinistforbund er identiske på dette punkt. Over mange år frem til 2012 hadde overenskomstene i tillegg til nevnte tekst ovenfor, vært basert på en skalainndeling (kostpengesats × 30 / antall skift) ut fra hvor mange besetninger skipet hadde. Denne tabellen ble tatt ut ved oppgjøret i 2012.

Etter forhandlingene i 2012 var Norsk Sjømannsforbund av den oppfatning at når den tidligere tabellen ble tatt ut av overenskomsten, så skulle kostpenger godtgjøres som nevnt ovenfor, med kr. 165,- per døgn om bord. Det spilte ingen rolle hvor mange besetninger det var om bord. Denne forståelsen ga en klar økning mht. utbetaling av kostpenger. NHO Sjøfart var derimot av den oppfatning at kostpenger fortsatt er basert på prinsippet om antall besetninger, selv om skalaen ble tatt ut i 2012. Dette var kun en forenkling etter NHOs syn, og ingen realitetsendring.

Arbeidsrettens vurderinger
Arbeidsretten uttaler at ordlyden etter rettens syn ikke er «klar og entydig» og foretar deretter en fortolkning av den. Retten legger avgjørende vekt på hva som ble sagt under forhandlingene i 2012, og uttaler om dette:

«Et grunnleggende brudd med slik langvarig tariffregulering tilsier etter Arbeidsrettens syn at partene hadde drøftet dette grundig og ikke minst foretatt en økonomisk beregning av de konsekvenser dette ville innebære.

Slik Arbeidsretten ser det kan det ikke legges til grunn at det forelå noen felles partsoppfatning om at overenskomsten 2012-2014 endret beregning av kostgodtgjørelse for mannskap på flerbesetningsskip. Ut fra bevisførselen legger Arbeidsretten til grunn at NHO Sjøfart under forhandlingene fikk tilbakemelding fra NSF på at kravet ikke var ment som en realitetsendring, men kun en forenkling.»


Den økonomiske rammen for 2012-2014 oppgjøret ville vært betydelig høyere om LOs forståelse legges til grunn. Manglende klargjøring av økonomiske konsekvenser fra NSFs side er i så måte av betydning … Ut fra bevisførselen er det ikke godtgjort på en tilstrekkelig klar måte at NSF tydeliggjorde overfor NHO Sjøfart at forbundet med sitt krav tilsiktet en realitetsendring»

Norsk Sjømannsforbund tar dommen til etterretning.

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers