Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Arbeidssituasjonen for forpleiningsmannskap offshore kartlagt

    23.04.2025 Les mer

  • Lover om lønnsvilkår i norske farvann og sokkel klart!

    04.04.2025 Les mer

  • Alf Tore Sørheim (46) ny sjøfartsdirektør

    04.04.2025 Les mer

  • Sjømannsforbundets uttak ved eventuell streik mellom LO og NHO våren 2025

    28.03.2025 Les mer

  • Rekorddeltakelse på NSFs kvinnekonferanse 2025

    24.03.2025 Les mer

Flere nyheter
160302 Presentasjon av regjeringens tiltak for skipsfart
F.v: Finanminister Siv Jensen, direktør politikk og myndighetskontakt Stian Grøthe i Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat, næringsminister Monica Mæland og president Lars Peder Solstad i Norges Rederiforbund.

Felles pressemelding: Ny tilskuddsordning kan gi flere arbeidsplasser

Skipsfart

Nærings- og fiskeridepartementet har besluttet å iverksette endringer i tilskuddsordningene for sjøfolk og delvis oppmyking av fartsområdebegrensningene for NIS-skip. En av målsettingene med endringene er å sikre norske arbeidsplasser til sjøs.

På bakgrunn av Fartsområdeutvalgets innstilling gjennomførte departementet høsten 2015 en høring om forbedrede tilskuddsordninger for sjøfolk delvis oppmyking av fartsområder for NIS skip. Departementet har nå besluttet at endringene trer i kraft med virkning fra 1. mars.

Dette innebærer bl.a. at konstruksjonsfartøy kan registreres i NIS, med en tilskuddsordning som forutsetter 12 norske arbeidstakere per skift. Dette skal være kaptein, to dekksoffiserer, to maskinoffiserer, arbeidsleder/kranfører, matros/motormann og elektriker, samt fire opplæringsstillinger. I dag er de fleste norskkontrollerte konstruksjonsfartøy under fremmed flagg. Flere rederier har signalisert hjemflagging av fartøyene, noe som altså vil bidra til å sikre norsk sysselsetting på disse skipene.

Videre vil taket for NOR skip i fraktefart fjernes fra 1. mars. Også dette vil være positivt for norsk sysselsetting i fraktefarten. For NIS-skip i deep sea trer en ny refusjonsordning i kraft som gir større fleksibilitet mht. norsk bemanning, herunder at tilskudd gis fra første sjømann. Også dette var noe sjømannsorganisasjonene kjempet for i utvalget og fikk tilslutning til.

Iverksettelsen av endringene innebærer at rederier kan opptjene rettigheter fra og med andre termin 2016. Utbetalinger vil imidlertid ikke kunne gjennomføres før endelig godkjenning fra ESA er på plass, tentativt i løpet av våren, i god tid før utbetalinger for 2. termin.

Nylig ble det kjent at ESA har reist spørsmål av gyldigheten av fartsområdebegrensningen for passasjerferger i utenriksfart. På denne bakgrunn har departementet meddelt i dag at de planlagte endringene som åpner for å registrere passasjerferger i trafikk mellom norsk havn og havn utenfor Norden i NIS, utsettes på ubestemt tid inntil tvisten med ESA er løst.

Sjømannsorganisasjonene er tilfreds med at Næringsdepartementet ikke er enig i ESAs forståelse av at fartsområdebegrensingen knyttet til NIS-passasjerskip i utenriksfart strider mot de fire friheter og legger til grunn at norske myndigheter ikke gir etter for ESAs syn.

Spørsmål kan rettes til:
Daglig leder i Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat, Terje Hernes Pettersen, 90623866

Relaterte filer

Siste nytt

  • Arbeidssituasjonen for forpleiningsmannskap offshore kartlagt

    23.04.2025 Les mer

  • Lover om lønnsvilkår i norske farvann og sokkel klart!

    04.04.2025 Les mer

  • Alf Tore Sørheim (46) ny sjøfartsdirektør

    04.04.2025 Les mer

  • Sjømannsforbundets uttak ved eventuell streik mellom LO og NHO våren 2025

    28.03.2025 Les mer

  • Rekorddeltakelse på NSFs kvinnekonferanse 2025

    24.03.2025 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers