Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter

Høring: Forslag om forskriftsendringer som gir NIS-registrerte passasjer- og lasteskip driftstilgang på Svalbard

Originaldokumentet ligger som pdf ved bølgebildet til høyre på siden. Sjømannsorganisasjonene i Norge har mottatt ovennevnte forslag til høring av Nærings- og fiskeridepartementet.

Innledningsvis beklager vi at departementet ikke tok opp dette temaet i Fartsområdeutvalget. Utvalget jobbet med nettopp spørsmålet om oppmykning av fartsområder parallelt som departementet/Sjøfartsdirektoratet konkluderte med at Svalbard var norsk havn og iverksatte en overgangsordning sommeren 2014, som vi da la til grunn var midlertidig.

Når det gjelder det materielle innholdet så mener vi forslaget vil svekke NOR og føre til tap av norske arbeidsplasser.

Forskjellen mellom NOR registeret og NIS registeret for rederiene er lønns- og arbeidsvilkår for mannskapene. På NIS registrerte skip er det gitt en åpning for bruk av mannskap på lønnsavtaler som det ikke er mulig å leve av med bostedsadresse i Norge.

Det eneste kravet til et norsk innhold på skipene var frem til EØS avtalen kravet om norsk kaptein. Nå er kravet at kapteinen skal være bosatt i EØS området og det kan gis dispensasjon fra kravet.

De fleste NIS registrerte skip har slik sett ingen eller meget begrenset sysselsettingsvirkning i Norge. 


Rederiene bidrar i begrenset grad til felleskapet ved at de ikke betaler skatt og kun er pålagt en lav skatt på tonnasjen.

Hensikten med fartsområdebegrensningene i NIS registeret er å ikke underminere det ordinære norske registeret. Det er det norske ordinære registeret som har lønns og avtalevilkår på et nivå som gjør det mulig å bo og leve i Norge.

En åpning for bruk av det norske flagget gjennom NIS registrering legitimerer også at det er akseptabelt for norske myndigheter at næringen bruker lønnsvilkår som er uforenelig med å være bosatt i Norge.

Sjømannsorganisasjonene mener departementets begrunnelse for å tillate bruk av NIS registrering på Svalbard ikke styrker den norske maritime klyngen.

Åpning for bruk av lønns og arbeidsvilkår som krever rekruttering fra andre land og som oftest andre kontinenter i verden, svekker grunnlaget for at nordmenn kan arbeide i næringen på Svalbard.

Nordområdene kommer til å bli veldig viktig i årene framover. Her ligger det et stort potensial for norske arbeidsplasser til sjøs. Det er meget uheldig dersom veksten i arktiske strøk og utnyttelsene av ressursene der ikke skal gjøres ved bruk norske sjøfolk.

Med vennlig hilsen

Sjømannsorganisasjonenes Fellessekretariat

Terje Hernes Pettersen

Leder

Relaterte filer

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers