–Streiken medfører at fartøyene som tas ut som følge av konflikten legges i kai og vil ikke kunne utøve fisket så lenge denne pågår. Konsekvensene av dette rammer direkte våre fiskerimedlemmer, sier leder av fiskeriavdelingen i Norsk Sjømannsforbund Ann Jorunn Olsen.
–Alle våre fiskerimedlemmer har i all hovedsak sin inntekt utelukkende igjennom lotten, når fisket ikke kan gjennomføres som følge av konflikten blir våre medlemmer på de berørte fartøyene i praksis stående tilbake arbeidsledige og uten inntekt så lenge konflikten pågår, legger hun til.
Norsk Sjømannsforbund gikk derfor tidlig i dialog med Garantikassen for fiskere (GFF) for å få avklart dagpengerettighetene til fiskerne som ville bli arbeidsledige som følge av en potensiell konflikt dersom maskinistforbundet og Fiskebåt ikke skulle komme til enighet ved mekling.
GFF meddelte først i dag at de hadde konkludert med at fiskerne ikke har rettigheter til dagpenger som følge av pågående konflikt.
Denne beslutningen mener Norsk Sjømannsforbund er urimelig all den tid fiskerne ikke er i streik selv eller vil oppnå noen fordeler som følge av streiken, men heller blir direkte rammet av forhold som er utenfor deres kontroll for å kunne utføre sitt arbeid og sikre sin inntekt. Vi vil derfor umiddelbar følge opp overfor GFF med anmodning om å gjøre en ny vurdering, alternativt anke beslutningen overfor Nærings- og Fiskeridepartementet.
–Den varslede opptrappingen av streiken vil medføre at totalt 13 havgående fartøy er ute i streik fra og med 14.januar, dette berører en betydelig medlemsmasse for vår del. Vi forholder oss til at det er en lovlig konflikt, innretter oss og gjør vårt beste for å finne løsninger som kan avhjelpe den akutte økonomiske situasjonen og usikkerheten våre medlemmer blir utsatt for som følge av konflikten, sier Olsen.
Forbundsstyret i Norsk Sjømannsforbund har på bakgrunn av situasjonen besluttet at det kan ytes streikebidrag for medlemmene som berøres for å avhjelpe den vanskelige situasjonen som følge av konflikten.
Vi kommer tilbake til detaljene, og vil følge opp direkte med dem vi har som registrerte tillitsvalgte på de berørte fartøyene fortløpende.