Norsk Sjømannsforbund Region Nord og tillitsvalgtsutvalget i Hurtigruten vil kommentere følgende punkter i anbudsutlysningen, som vi mener er i strid med regjeringens erklærte politikk når det gjelder skipsfart og Hurtigruten som transport alternativ for næringsliv og befolkning langs kysten, og spesielt i de nordligste fylkene.
Norsk Sjømannsforbund Region Nord og tillitsutvalget setter spørsmålstegn ved utsettelse av anbudsrunden og habiliteten til samferdelselsdepartementes i denne sak.
Regjeringen har i sin regjeringserklæring slått fast at de skal bevare Hurtigruten. I anbudsutlysningen åpner regjeringen for 3 alternativer, 2 av disse anbudene er en klar svekkelse av tilbudet som er i dag.
Vi registrere at det ikke vil stilles krav til lastekapasitet i forhold til kjøl- og frysevarer, kun krav til lastekapasitet for 150 europaller for strekningen Tromsø – Kirkenes.
Når det ikke stilles større krav en dette, kan man jo sette inne andre og mindre båter en Hurtigruten. Dette vil rasere det tilbudet som Hurtigruten har stått for i 116 år med god presstige.
Det stilles heller ikke store krav til lønns- og arbeidsvilkår, åpnes ikke dette for utenlandsk arbeidskraft og sosial dumping? Regjeringen har i flere sammenheng sagt, at det skal være Norsk lønns- og arbeidsvilkår langs hele Norskekysten.
Regnskapet for Hurtigruten i 2009 en brutto omsetning på 2,3 milliarder kroner. Hurtigruten på strekning Bergen – Kirkenes bidrar årlig med 650 millioner norske kroner til i skatter og avgifter til kommuner og staten. Hurtigruten er Nord Norges desidert største lærling bedrift innfor reiseliv, hotell, dekk og maskin samt lærlinger innfor skipselektronikk.
I tillegg bruker Hurtigruten 300 millioner på salg og markedsføring av Norske kysten. Lokale vareinnkjøp langs Norske kyster er på 213 millioner kroner.
Vil Staten og Samferdselsdepartements rasere dette til fordel for et rimeligere og dårligere tilbud. Hurtigruten er stor regional samfunnsyter.
Alf-Arne Hansen, tlf 95773328 |
|
Egil Johansen, tlf 97151022 |
|
|
|