Dersom ikke en avtale om offshore blir avklart i løpet av kort tid må utvalgets felles anbefaling av at dette lovreguleres fremmes parallelt med forslagene til reguleringer på de øvrige områdene utvalget ble enige om sier Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.
Offshore servicesegmentet er av avgjørende betydning for å opprettholde og videreutvikle norsk maritim kompetanse understreker Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
Næringskomiteens behandling av saken viser en bred politisk enighet om at vi må rydde opp i rammene for maritim virksomhet i Norge sier LO leder Peggy Hessen Følsvik og legger til at det er viktig å komme raskt i gang med gjennomføringen av de tiltakene som er foreslått.
Utvalgets utfordring var å forene ulike syn til reguleringer av næringen og det resulterte i følgende tydelige anbefalinger:
- at det innføres et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for transport av gods eller passasjerer mellom norske havner, nærmere avgrenset mot skip i internasjonal fart;
- at det innføres et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for passasjerskip i norske farvann som er i direkte konkurranse med kystruten, samt på cruise hvor Norge er hovedreisemålet, avgrenset mot skip i internasjonal cruisevirksomhet;
- at det innføres et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for skip som utfører stasjonær virksomhet i norsk farvann, herunder hotellskip; og
- at prinsippet om norske lønns- og arbeidsvilkår også bør legges til grunn for skip som betjener nye havnæringer i norsk farvann, herunder fremtidige havnæringer som ikke er kjent»
- at forsyning, ankerhåndteringsskip og beredskapsskip skal følge norske lønns og arbeidsvilkår og at dette avtales med mellom arbeidstakerorganisasjonene, Norges rederiforbund og Norsk Olje og Gass, samt at hvis Norsk Olje og Gass ikke vil inngå i en slik avtale at dette løses ved regulering i form av lov.
- at nettolønnsordningen styrkes og taket fjernes.