I rapporten som Fafo-forskerne Torunn Kvinge og Anne Mette Ødegård sammen med oppdragsgiverne Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO i dag overrakte næringsminister Trond Giske, står mange tiltak norske myndigheter trygt kan bruke for å sikre skipsfarten mot sosial dumping i norske farvann.
Det tradisjonelle argumentet mot krav til skipsfart i norske farvann fra Norges Rederiforbund er at det kan medføre at norske skip blir diskriminert i andre lands farvann. Fafo-forskerne finner derfor ingen belegg for disse påstandene, men mange land som har strenge krav til sin innenriksfart, uten å møte sanksjoner.
Som eksempel nevner Fafo-rapporten at en skipsfartsnasjon som EU-landet Helles har krav om greske minstelønner for fartøyer av alle nasjonaliteter som går innenriks i Hellas, uten at greske skip av den grunn er internasjonalt diskriminert. Tilsvarende har EU-landene Italia, Frankrike, Spania og Portugal, og noen av disse har også strengere arbeidstidsbestemmelser enn internasjonalt. Skipsfartnasjonen Japan har krav om at fartøyene skal ha japansk flagg i sin innenriksfart, dersom ikke Japan har bilaterale avtaler med flaggstaten.
Les mer om rapporten «Hvem kan seile sin egen sjø?» og last den ned hos Fafo
Spørsmål
Norsk Sjømannsforbund: Nestleder Johnny Hansen, 91 18 55 77
Norsk Sjøoffisersforbund: Direktør Hans Sande, 91 61 69 94