Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Europeisk spørreundersøkelse om arbeidstakere som er LGBTQI+

    09.07.2025 Les mer

  • En historisk dag for norske sjøfolk!

    23.05.2025 Les mer

  • FrP sier de er sjøfolkas parti – nå må de bevise det!

    16.05.2025 Les mer

  • Enighet i mellomoppgjøret for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart

    15.05.2025 Les mer

  • Arbeidssituasjonen for forpleiningsmannskap offshore kartlagt

    23.04.2025 Les mer

Flere nyheter
LO, NSF og NSOF
LO‚ Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund

Pressemelding: Skremsel om utestenging av norske skip

Det er ikke funnet eksempel på at nasjonale beskyttelsestiltak eller krav til lønns- og arbeidsvilkår i kysttrafikken i en skipsnasjon er møtt med utestengende mottiltak fra andre skipsnasjoner, skriver Fafo-rapporten «Hvem kan seile sin egen sjø?». Heller ikke Norges Rederiforbund har kunnet gi Fafo-forskerne slike eksempler. Tvert imot har mange land strenge krav, uten å bli diskriminert internasjonalt.

I rapporten som Fafo-forskerne Torunn Kvinge og Anne Mette Ødegård sammen med oppdragsgiverne Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO i dag overrakte næringsminister Trond Giske, står mange tiltak norske myndigheter trygt kan bruke for å sikre skipsfarten mot sosial dumping i norske farvann.

Det tradisjonelle argumentet mot krav til skipsfart i norske farvann fra Norges Rederiforbund er at det kan medføre at norske skip blir diskriminert i andre lands farvann. Fafo-forskerne finner derfor ingen belegg for disse påstandene, men mange land som har strenge krav til sin innenriksfart, uten å møte sanksjoner.

Som eksempel nevner Fafo-rapporten at en skipsfartsnasjon som EU-landet Helles har krav om greske minstelønner for fartøyer av alle nasjonaliteter som går innenriks i Hellas, uten at greske skip av den grunn er internasjonalt diskriminert. Tilsvarende har EU-landene Italia, Frankrike, Spania og Portugal, og noen av disse har også strengere arbeidstidsbestemmelser enn internasjonalt. Skipsfartnasjonen Japan har krav om at fartøyene skal ha japansk flagg i sin innenriksfart, dersom ikke Japan har bilaterale avtaler med flaggstaten.

Les mer om rapporten «Hvem kan seile sin egen sjø?» og last den ned hos Fafo

Spørsmål
Norsk Sjømannsforbund: Nestleder Johnny Hansen, 91 18 55 77
Norsk Sjøoffisersforbund: Direktør Hans Sande, 91 61 69 94

Siste nytt

  • Europeisk spørreundersøkelse om arbeidstakere som er LGBTQI+

    09.07.2025 Les mer

  • En historisk dag for norske sjøfolk!

    23.05.2025 Les mer

  • FrP sier de er sjøfolkas parti – nå må de bevise det!

    16.05.2025 Les mer

  • Enighet i mellomoppgjøret for NOR-registrerte passasjerskip i kystfart

    15.05.2025 Les mer

  • Arbeidssituasjonen for forpleiningsmannskap offshore kartlagt

    23.04.2025 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers