– Forsikringsavtaleloven pålegger oss som forbund å gi ut korrekt informasjon om medlemmets forsikringsordninger hos oss, sier forbundssekretær Jahn Cato Bakken.
Dette innebærer at alle medlemmer ved innmeldelse og ved jevne mellomrom, skal ha informasjon om hvilke forsikringer som er i medlemskapet, om innholdet i disse samt informasjon om relevante tilleggsdekninger.
– Vi er nå glade for å fortelle at Norsk Sjømannsforbund er en av de første forbundene i LO som tar i bruk digital forsendelse til alle nye medlemmer, sier Bakken. Fra og med 5. desember vil LOfavør på vegne av forbundet sende ut denne type informasjon til alle våre nye medlemmer via e-post eller SMS. Forsendelsen er anonymisert i henhold til bestemmelsene i personopplysningsloven.
– Dette gjør at våre nye medlemmer får en raskere og bedre oversikt over LOfavør forsikringene som administreres av SpareBank1 for oss. De vil også få hjelp til å si opp sin nåværende innboforsikring samt få oversikt over alle tilleggsforsikringer i LO Favør programmet, forteller Bakken.
– For å få tilgang til forsikringspapirene og oversikten i linken, så må medlemmet logge seg inn i kundeportalen med BankID. Dette for å sikre den enkeltes opplysninger, ifølge Bakken. Denne informasjonen kommer i tillegg til forbundets velkomstinformasjon som sendes til alle nyinnmeldte medlemmer. Det er kun forsikringsordninger som administreres av Sparebank1 som informeres på denne måten, derfor omhandles ikke HELP advokatforsikring i denne informasjonen. Det betyr ikke at medlemmer ikke har HELP advokatforsikring i medlemskapet – det har de, sier Bakken.
– De vi ikke treffer via e-post eller SMS, vil selvsagt få forsendelsen i posten på vanlig måte fordi vi er forpliktet til å gi informasjon til alle våre medlemmer. Derfor er det svært viktig med riktige e-post og postadresser, samt mobiltelefonnummer avslutter Bakken.