Uttalelse vedtatt på Norsk Sjømannsforbunds 25. ordinære landsmøte i Sandefjord, 25.-28. september 2006.
Økt satsing på sjøkartlegging
Landsmøtet i Norsk Sjømannsforbund krever at Miljøverndepartementet tar sitt ansvar for å trygge sikkerheten til sjøs, ved å prioritere sjøkartleggingen av våre havområder og polare farvann.
Hele 65 % av dagens sjøkart er basert på svært gamle målinger og målemetoder, noen så langt tilbake som fra 1880. Posisjoner og dybdekartleggingen er derfor svært mangelfulle, og mange undervannsskjær og grunner er ikke registrerte. Dette medfører fare for sikkerheten til skip og mannskap, og risiko for tilhørende miljøforurensning.
Politiske myndigheter har allerede fastslått at utvikling og produksjon av elektroniske kart og merking av farleder skal være satsingsområde. Slike kart kan integrere viktige data og opplysninger om tidevann, strøm- og isforhold, digitalisert værvarsel, m.v., som vil bidra til å øke sikkerheten betraktelig, og dermed redusere risiko for miljøforurensning.
I dag må de elektroniske kartene produseres på basis av gamle og unøyaktige målinger. For at de skal være pålitelig kreves det nøyaktige målinger, - noe dagens teknologi sørger for. Norsk Sjømannsforbund er kjent med at Sjøkartverket de siste årene har gjennomgått store innskrenkninger, med bl.a. utfasing av flere oppmålingsfartøyer. I følge langtidsplanen skal det ytterligere bli reduksjon i målekapasiteten etter forseringsprosjektet er ferdig i 2008. Dette tyder på at Miljøverndepartementet ikke ser alvoret i situasjonen.
Ved Svalbard gjenstår det å måle over 38.000 kvadratkilometer med kystnært farvann. Bare drøyt 1/7 av kysten ved Svalbard er oppmålt, og det meste er eldre målinger. Med dagens utstyr og oppmålingstempo, kan det ta opptil 40 år å få sikre kart i dette området. Mangelfulle sjøkart i farvannene ved Svalbard skaper farlige situasjoner for fiske og annen næringsvirksomhet. En grunnstøting eller ulykke i disse farvannene kan få katastrofale konsekvenser for mennesker og miljø. En redningsoperasjon i slike områder medfører fare for de involverte på grunn av manglende kartdata. Samme gjelder også for oppsamling i forbindelse med miljøkatastrofe. Løsningen på dette er ikke å stenge for all
næringsvirksomhet, slik som Sysselmannen har foreslått. Norsk Sjømannsforbund forventer at Norge som en av verdens ledende sjøfarts- og fiskerinasjoner setter sikkerhet, miljø, ressursutnyttelse og samfunnsnytte øverst på dagsorden. Dette innebærer også å prioritere arbeidet med utvikling av sjøkart.
Landsmøtet i Norsk Sjømannsforbund krever at Storting, Regjering og Miljøverndepartementet bevilger nødvendige midler til sjøkartlegging, slik at sikkerhet og miljø ivaretas.