Norge har vært flinke til å drive fartøyvern, vanligvis gjennom frivillige grupper som har tatt på seg lokale fartøyer. Derimot har ikke Norge som land vernet fartøy fra handelsflåtens storhetstid på 50-, 60- og 70-tallet. Det nærmeste har vært lille
D/S Hestmanden, som overlevde to verdenskriger, den siste fordi den ble så langt akterutseilt i konvoiene at tyskerne ikke fant den under sine ubåtangrep. Men Hestmanden gikk ut av fart alt midt på 50-tallet, og da godt på overtid for sin type.
Med sine godt 1350 tonn og gode 250 fot er heller ikke Hamen store langfareren, men er eneste norske gjenværende utenriksfartøy fra norsk skipsfartsgullalder. Den representerer en fartøytype fra utenriksflåten som seilte i nordeuropeisk fart, først som dampskip senere ombygd til motorskip.
Hamen er et motorskip i klinket stål, bygd i England i 1949. Fartøyet er en singel-dekker, midtskipsbåt med maskin akter. Den var i norsk eie fra 1960 til 1996, de siste ti årene i opplag, og i svensk eie fra 1996 til 2004. Alt i 1993 innvilget Riksantikvaren første gang søknaden om formell status som verneverdig skip, og 1994 tok
Norsk Forening for Fartøyvern (NFF) kontakt med eier med formål å sikre fartøyet som minne fra utenriksfarten, men dette var uten hell. Skipet ble solgt i 1996 til opphogging. En stiftelse ble opprettet i 2003 for å hindre opphugging av fartøyet. Fartøyet fremstår i dag som den gang det gikk i opplag i 1986. Riksantikvaren gjenopprettet i 2005 statusen som verneverdig skip.
Riksantikvaren bevilget 450 000,- kr til fartøyet i 2009 og ga forhåndstilsagn på 1,5 mill. kr i 2010. Beløpene er under forutsetning av at de blir brukt til slep av fartøyet til verft, sandblåsing, oppmaling, nødvendige reparasjoner og sikring, og under forutsetning av at arbeidet på fartøyet utføres etter de kravene som normalt stilles til antikvarisk arbeid.