Skip er fremdeles den mest effektive og miljøvennlige transportmetoden i verden, og mer enn 80 prosent av all varetransport i verden foregår via skip. Likevel er ikke de fleste skip spesielt miljøeffektive. Med unntak av store turbinbaserte systemer, som kun brukes på de største skipene i dag, er det lite av overskuddsvarmen fra skipsdriften som omdannes til strøm. Dette dekkes i de fleste tilfeller av egne dieselgeneratorer.
Næringsstipendiat Nils R. Kristiansen ved TeamTec har i samarbeid med UiA vurdert strømpotensialet fra nærmere ti varmekilder om bord på Ugland-skipet MV «Rosita». Blant dem eksosvarme, kjølevarme, vanndamp og smøreoljevarme – og forbrenningsovnene. De fleste skip har en forbrenningsovn, som de bruker til avfallsforbrenning, inkludert oljeavfall. Her er temperaturene så høye at det er mulig å installere en energigjenvinner – en termoelektrisk generator – og på den måten hente ut strøm. Dette kan spare dieselutgifter for rederiene i tillegg til miljøgevinsten.