Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Tariff 2020: Løsning for NOR-registrerte fartøy i utenriks fart

    26.01.2021 Les mer

  • Meklingsfrist 1. februar kl 24.00 i hovedoppgjøret med Norges Rederiforbund 2020

    22.01.2021 Les mer

  • Elektronisk regionårsmøte og regionale valg i 2021

    21.01.2021 Les mer

  • Nominasjon til Sjømannsforbundets faggrupper fiskeri 2021

    12.01.2021 Les mer

  • «Kølafondet» - Årets søknadsfrist er 1. mars 2021

    12.01.2021 Les mer

Flere nyheter
Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund er ikke blid.
– Vi har handlingsrom, men regjeringen sitter fortsatt og tvinner tommeltotter, sier Johnny Hansen forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Maritim melding: Null ambisjoner for kjørereglene på sjøen

Skipsfart

Etter måneder med møter, utredninger og ulike innspill har regjeringen lagt i bordet en maritim stortingsmelding med navnet «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring».

Rammer og kjøreregler for arbeidsmarkedet til sjøs i norske farvann og på sokkelen er imidlertid ikke en del av fremtidsplanene til denne regjeringen. Det er så vidt nevnt en situasjonsrapport, men noen ambisjoner og mål er helt fraværende.

– Dette er intet mindre enn en skandale, sier Johnny Hansen som er leder av det største og ledende maritime fagforbundet, Norsk Sjømannsforbund.

– Vi har handlingsrom, men regjeringen sitter fortsatt og tvinner tommeltotter, sier Hansen.

Det snakkes og skrives side opp og side ned om kompetanse, digitalisering og grønn skipsfart. Hvem som skal jobbe der, og ikke minst hvilke krav man skal stille til arbeidsmarkedet står det intet Hvor smart er egentlig det?

På land har norske myndigheter i nært samarbeid med fagbevegelsen fått tydelig lovverk på plass for flere tiår siden.

Kravet til norske lønns- og arbeidsvilkår er jordfestet på land i Norge. Det samme kravet, den samme rettferdigheten burde være en selvfølge og på sjøen i Norge for våre sjøfolk.

– At vi i 2020 har en regjering som legger en melding i bordet uten dette kravet er skammelig, og understreker hvorfor dette landet trenger ett skifte i 2021, avslutter en rystet Hansen.

Relaterte lenker

Siste nytt

  • Tariff 2020: Løsning for NOR-registrerte fartøy i utenriks fart

    26.01.2021 Les mer

  • Meklingsfrist 1. februar kl 24.00 i hovedoppgjøret med Norges Rederiforbund 2020

    22.01.2021 Les mer

  • Elektronisk regionårsmøte og regionale valg i 2021

    21.01.2021 Les mer

  • Nominasjon til Sjømannsforbundets faggrupper fiskeri 2021

    12.01.2021 Les mer

  • «Kølafondet» - Årets søknadsfrist er 1. mars 2021

    12.01.2021 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF LabourStart ITF Seafarers