– På møtet med næringsministeren i dag la vi fra sjømannsorganisasjonene fram våre kommentarer, både når det gjelder dominoeffekten i Norden, med kommentarer fra våre venner i de nordiske landene, økonomien i Color Line og andre faktorer som spiller inn. Vi presenterte den nye rapporten fra Samfunnsanalyse, som klart viser at samfunnsøkonomisk vil Norge over en periode på 10 år vil gå 400 millioner i minus ved en slik utflagging, forteller forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
Dette var tydeligvis ikke nok, for Næringsdepartementet sendte bare kort tid etter sjømannsorganisasjonene gikk fra møtet ut pressemelding der de sier følgende:
«Departementet vil avvente ESA avgjørelse i støttesaken før endringene fastsettes i norsk regelverk. Endringene vil bety at Color Line, som er eneste rederi med utenriksferger under norsk flagg, gis anledning til å registrere skipene på ruten Oslo-Kiel i NIS.»
– Dette betyr i praksis at regjeringen åpner for dette så snart ESA har gitt sitt tilsvar, noe som vi dessverre forventer at de gjør. Så er det opp til Color Line å velge om de flagger ut eller ikke, konstaterer Hansen, som lover at Norsk Sjømannsforbund ikke har gitt opp, og kjemper videre for arbeidsplassene til 700 norske sjøfolk, som rederiet har varslet at de vurderer å bytte ut.