I meklingen som var den 3. desember 2020 ble det enighet mellom partene om å ta pause. Fristen for å bli enige uten å måtte møte hos Riksmekleren igjen satt til 1. februar 2021. Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund har hatt kontakt i hele januar 2021 for å finne en løsning.
Partene er i dag, 26. januar, enige om en løsning som i hovedtrekk går ut på at for utenriks ferge (Color Line), gis det et generelt tillegg på 0,8 % fra 1. juli hvis alle ferger er i drift den datoen. Det er også enighet om et tillegg på på 0,25 % som vil komme på toppen av forhandlingsresultatet ved mellomoppgjøret 1.november 2021.
For NOR offshoreservice-, kabel-, bøyelast- og tariff-4-avtalen gis det et generelt tillegg på 1,32 %, som tilsier en årlig lønnsøkning fra kr 6 400,- til kr 8 300,- for ansatte på våre overenskomster. Fra 1. juli 2021 legges til et generelt tillegg på 0,25 % som innebærer ca. kr 1500 ekstra i året.
Det ble også oppnådd enighet om at et begrenset antall minusdager kan brukes til kurs.
Ansatte som etter et årsoppgjør på fritidsregnskapet sitter igjen med minusdager, kan bli pålagt å seile inn disse minusdagene. Nå kan man imidlertid få avtjent disse ved at to minusdager blir strøket for hver dag på kurs. Rederiet kan benytte inntil 8 minusdager (altså 4 kursdager) på denne måten innen 6 måneder etter årsoppgjøret.
Det skal i perioden gjennomføres tre utvalgsarbeid som går på hel-uke-under-land-bestemmelsen samt å løfte aldergrensen i lisenstapsforsikringen (Loss of license) i tillegg til at det skal foretas en redaksjonell gjennomgang av overenskomstene.
For flere detaljer, se Riksmeklerens møtebok av 26. januar 2021. (Den siste av de to filene på Riksmeklerens nettside.)