Etter at Øst-Finnmark i 2018 mistet godstransport på sjøen har mye gods blitt fraktet på vei. Nå har NorLines i Kirkenes fått i gang et transporttilbud mellom Kirkenes og Ålesund annenhver uke.
Fartøyet «Safir» kan ta 915 tonn varer og utstyr langs kysten. Til sammenligning kan en semitrailer uten dispensasjoner ta 50 tonn.
Til avisen Nordlys foretter Kristin Danielsen i NorLines Kirkenes at godsbåten fil bidra til både infrastruktur og til næringslivet i Kirkenes.
–Skipet vil seile i en sterkt konkurranseutsatt stykkgodsfart hvor utenlandske biler er hovedkonkurrenten – detter er aktører som får dekket infrastrukturen over offentlige budsjetter, mens vi og rederne i NorLine Daily betaler for infrastrukturen selv, fortalte Danilesen til Nordlys.
Norsk Sjømannsford er glad for at norske sjøfolk på et NOR-flagget skip på denne måten kan gi transportnæringen en grønnere dreining, ved å erstatte flere titalls trailere på norske veier.