– Det er et historisk lovforslag, sier Johnny Hansen som er leder i Norsk Sjømannsforbund, – Ballen legges nå på straffemerket, nå skal den bare skytes i mål, sier forbundets leder.
Lovforslaget er utarbeidet av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran som mener dette betyr mer rettferdig konkurranse for maritime tjenester i norske farvann og på norsk sokkel, og vil være en viktig forutsetning for å lykkes med rekruttering av norske sjøfolk og sysselsetting i maritim sektor.
Havministeren møtte personlig opp på Rådhuskaia i Oslo for å presentere nyheten overfor bl.a. forbundsleder Hansen rett før helgen.
Geir Pollestad, parlamentarisk nestleder i Senterpartiet har jobbet med denne saken på Stortinget siden 2014.
– Det har vært en lang vei å gå. Det var helt naturlig å ta med dette i Hurdalsplattformen som legger grunnlaget for regjeringens arbeid. Grunnlagsarbeidet er gjort tidligere i Stortinget. Men det er opplagt et politisk valg som kan gjennomføres nå fordi vi fikk et nytt flertall ved stortingsvalget sist høst, sier Senterpartiets Pollestad som har stått i denne kampen i flere år på vegne av sjøfolkene.
Lov om norske lønns- og arbeidsforhold i farvann får stor betydning for norsk sjøfart.
– Det betyr at norsk ungdom som tenker på en karriere på sjøen får en garanti for at de ikke skal bli priset ut av markedet på hjemmebane, sier Johnny Hansen, – Dette vil få enorm betydning for våre sjøfolk i fremtiden avslutter Hansen.
Litt fakta om lovforslaget:
- Nærings- og fiskeridepartementet legger med dette fram et forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel. Forslaget innebærer at skip i norsk innenriksfart og skip som yter maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.
- Lovens formål er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår.
- Loven gjelder for arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som befinner seg i Norges indre farvann og territorialfarvann, i norsk økonomisk sone og på norsk kontinentalsokkel.
- Loven gjelder med de begrensninger som følger av Norges avtaler med fremmede stater og folkeretten for øvrig.
- Arbeidstakere som har sitt arbeid om bord på skip som omfattes av bestemmelsene i §§ 5–8 skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår.
- Med norske lønns- og arbeidsvilkår menes bestemmelser om lønn, herunder overtidstillegg, skift- og turnustillegg og ulempetillegg, som følger av lov og landsomfattende tariffavtale for NOR-registrerte skip som er engasjert i samme type virksomhet.
- Kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår er ikke til hinder for at arbeidstakere kan ha gunstigere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av bestemmelsen. Kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår kan ikke fravikes i tariffavtale etter NIS-loven § 6.
Den lange veien til norske lønns- og arbeidsvilkår
2008 – Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) og Norges Sjømannsforbund (NSF) reiste kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår i offentligheten.
2010 – FAFO rapport 2010:08 «Hvem kan seile sin egen sjø» er klar, på oppdrag fra NSF og NSOF.
2013 – Tiltakspakke 3 fra Stoltenberg II regjeringen – tiltak mot sosial dumping i bl.a. skipsfarten kommer i mai.
2015 – Henrik Ringbom kommer med en vitenskapelig artikkel om temaet i februar (National Employment Conditions and Foreign Ships – International Law Considerations).
2016 – Ordførerkampanje i regi av sjømannsforbundet, som besøkte mer enn 70 kystkommuner og argumenterte for norske lønns- og arbeidsvilkår.
2016 – Sak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel i desember.
2017 – Enstemmig vedtak i Stortinget om å be regjeringen utrede spørsmålet om det nasjonale handlingsrommet for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel.
2017 – Professorene Finn Arnesen og Tarjei Bekkedal leverer rapport om EØS-rettens betydning for adgangen til å kreve at arbeidstakere på fartøyer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår.
2018 – Næringsdepartementet starter utredning av spørsmålet i september.
2018 – LO, NSOF og NSF engasjerer i september nordisk institutt for sjørett samt MENON etter samme mandat og tidsplan som regjeringens utredning.
2019 – i mai var to utredninger ferdig.
2020 – I Februar kom det lovforslag fra Arnesen med flere om hvordan en lov på sokkelen eksempelvis kan utformes
2020 – De rødgrønne på Stortinget ville gå rett på lov, Frp fikk flertall for nytt utvalg som ble kalt Holmefjord-utvalget.
2021 – i mars kom innstillingen fra Holmefjordutvalget.
2021 – I november, rett etter regjeringsdannelsen, varslet fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) lovforslag som skal behandles i 2022.