Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
ITF_

Offshore-aksjonen rundt Nordsjøen avdekket rovdrift på sjøfolk

Skipsfart Internasjonalt

Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens (ITF) felles aksjonsuke på offshorefarten rundt Nordsjøen avdekket i Hartlepool havn tilfeller av rovdrift og nedverdigende arbeidsforhold for rumenske sjøfolk.

Aksjonsuka rundt Nordsjøen ble startet i Aberdeen 7. februar i et samarbeid mellom ITF-tilmeldte fagforbund fra Norge, Danmark og Storbritannia, med støtte fram samarbeidende fagforbund fra hele verden. De tok for seg både bekvemmelighetsflagg (kjent internasjonalt som «Flags of Convenience» eller FOC) og såkalte nasjonalt flaggede fartøy fra lavkostland som går regelmessig til havner og installasjoner i Nordsjøen. Begge deler reduserer dramatisk mulighetene til sjøfolk fra området, all den tid redere med slike skip kan utnytte lavkostarbeidskraft fra land som Litauen, Latvia, India, Romania og Filippinene.

ITFs offshore-arbeidsgruppe, som organiserte aksjonsuka, har varslet at de vil involvere Storbritannias Lavlønnskontroll og Stortbritannias helse- og sikkerhetsmyndigheter til å gå gjennom ansettelsesvilkår og rovdriften på rumenske riggarbeidere i Hartlepool havn. De skal blant annet se på det som ser ut som ubetalte lønninger, for å finne brudd på Storbritannias lover om minimumslønn.

De 48 rumenske arbeiderne var ansatt av det rumenske selskapet Grup Servicii Petroliere (GSP), en del av Upetrom-konsernet, for å arbeide på offshore-riggen GSP Britannia. Riggen ligger i øyeblikket i havn i Harlepool. De hevder at de ikke har fått lønn siden oktober 2011. ITFs besøk avdekket at mange av arbeiderne også har blitt betalt halvparten av britisk minimumslønn, og dermed fått bare knappe 35 kr timen på tolv timers arbeidsdag, sju dager i uka. I tillegg mangler det arbeidkontrakter.

En britisk kaptein og to kroatiske maskinister om bord ser derimot ut til å ha fått lønn, men et hundretalls andre GSP-ansatte i Romania har derimot kontaktet ITFs kontor i Constanta, og bekreftet at ingen der har fått lønn siden oktober 2011. ITF har forsøkt å komme i forhandlinger med GSP på vegne av arbeider, men sier at selskapet bare har gitt tomme løfter så langt, og har mottatt informasjon om trusler mot arbeiderne som har kontaktet ITF.

Av de rumenske mannskapene skulle 17 vært avløst 15. februar, men ingenting tyder å at de vil få utbetalt lønna om de reiser hjem. Avløsermannskapet som trolig skal overta ser heller ikke ut til å være sikre på at det kommer til å motta lønn når deres skift en gang blir avløst. Det er derfor ITF har involvert britiske myndigheter for å undersøke mulige å sette inn britiske myndigheter til å håndheve et krav om britiske minimumslønninger og bruk av britisk arbeidslivslovgivning.

Lederen for ITFs offshore-arbeidsgruppe Norrie McVicar har forsøkt å forhandle med selskapet. Han har vært i kontakt med det britiske Sjøfarts- og kystvaktdirektoratet for å klarlegge hvilken status riggen har, og har fått beskjed om at den skal regnes som offshoreinstallasjon og tilhørende regelverk og ikke regnes som fartøy. Eierne av den oppjekkbare riggen, GSP Romania, har blitt kontaktet av ITF både i Storbritannia og Romania og det kan virke som selskapet er i alvorlig økonomisk trøbbel.

–Dette er sosial dumping av verste sort. Vi appellerer til alle som forstår saken og til fagforbund i området om å være med på kampanjen for å utrydde den typen rovdrift på folk, sier McVicar.

–Vi er dypt skuffet over selskapets tilbakemeldinger så langt, som sier en ting om å betale lønninger og gjør noe annet. Vår erfaring er at de ikke er til å stole på. Det triste er at mange av arbeiderne har familier med sine utgifter som skal betales, og alt de ender opp med er å bli brutalt hindret i å få lønn, fratatt rettigheter og underbetalt etter britisk standard om de får noe i det hele tatt. Vi har fått vite folk på Able Dock Yard i Hartlepool opplever dem som redde for å snakke, og at de er villige til å arbeide bare for å få mat nok til å overleve. Slike selskaper skulle aldri fått lov å få oppdrag i Norsjøen, avslutter leder Norrie McVicar i ITFs arbeidsgruppe for offshore.

Siste nytt

  • Innenriksforhandlingene 2024 med NHO Sjøfart til mekling

    26.04.2024 Les mer

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers