Etter at Norsk Sjømannsforbund de siste dagene har hatt en inspeksjonsrunde om bord i fartøyer på Svalbard har det blitt avdekket feil på to fartøy som går i turisttrafikk på Svalbard. På «Langøysund» lønner ikke rederiet etter inngåtte gyldige norske arbeidskontrakter. Mannskapet på «Billefjord» har ikke gyldige norske arbeidskontrakter i det hele tatt.
Mannskapet om bord på «Langøysund» tilhørende rederiet Henningsen Transport & Guiding AS fikk i slutten av april lovlige norske arbeidskontrakter med norske lønns- og arbeidsvilkår. De lovlige norske arbeidskontraktene ble inngått mellom rederiet og det filippinske mannskapet med hjelp av Norsk Sjømannsforbund, etter at Sjøfartsdirektoratet etter en rutineinspeksjon hadde gitt båten forbud mot å segle videre så lenge den hadde mannskap med ulovlige arbeidskontrakter.
På fartøyet «Billefjord», der Stig Henningsen fra rederiet Henningsen transport & guiding også er involvert i driften, har de fremdeles samme type ulovlige arbeidskontrakter som «Langøysund» hadde før de tegnet lovlige norske kontrakter.
Stig Henningsen i Henningsen transport & guiding, som eier det ene fartøyet og er involvert i det andre, har hevdet at alt er i orden med lønnsutbetalingene til mannskapene. Dette fikk han frist til kl 09.00 i dag å dokumentere. Henningsen har ikke gjort dette. Tvert imot kan vi lese at Henningsen har uttalt til Svalbardposten at han ikke akter å dokumentere noe som helst for Norsk Sjømannsforbund.
Norsk Sjømannsforbund har derfor startet de nødvendige juridiske prosedyrene for å ta arrest i «Langøysund» med krav om dekking av utestående lønn for mannskapet. Norsk Sjømannsforbund forbereder også prosedyrer for lovlig boikott av «Billefjord» for at mannskapet om bord skal få lovlige norske arbeidskontrakter, slik alle sjøfolk, uansett nasjonalitet, om bord på skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) har krav på.
Spørsmål rettes til:
Norsk Sjømannsforbunds nestleder Johnny Hansen, tlf 91185577