Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Valgkomiteen for Norsk Sjømannsforbunds landsmøte 2022

    12.07.2022 Les mer

  • Enighet i hovedoppgjøret for NOR- registrerte passasjerskip i norsk kystfart (Hurtigruten og Havila Kystruten)

    09.06.2022 Les mer

  • Ledig stilling: Inspektør/Rådgiver. Søknadsfrist: 1. juli 2022

    31.05.2022 Les mer

  • Norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel!

    29.05.2022 Les mer

  • Tok opp igjen landlovsnekt og kompensasjon med Sjøfartsdirektoratet

    19.05.2022 Les mer

Flere nyheter

Pressmelding: Likevel sosial dumping på «Langøysund»

Skipsfart

Selv om de i april fikk en norsk tariffavtale, får filippinerne på det norske fartøyet «Langøysund» fremdeles ikke norske lønns- og arbeidsvilkår.

I pressemeldingen som Norsk Sjømannsforbund sendte ut 29. april, uttrykte vi glede over at Svalbard-rederiet Henningsen Transport & Guiding som eier «Langøysund» tilsynelatende opptrådde på en smidig måte og tegnet en tariffavtale på norske lønns- og arbeidsvilkår for mannskapet om bord. Dermed trodde vi at vi hadde unngått et tilfelle der rederiet uforvarende begikk sosial dumping.

Den gang hadde Sjøfartsdirektoratets inspektør under et besøk om bord i fartøyet mens det lå i havn i Tromsø, oppdaget noe han syntes så ut som filippinske arbeidskontrakter for mannskapet. Dette var ikke forenlig med at skipet er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR). Sjøfartsdirektoratets inspektør tipset oss i Norsk Sjømannsforbund om dette. Våre egne inspektører gikk dermed om bord og hjalp rederiet med å undertegne lovlige norske arbeidskontrakter med mannskapet, og forhandlet samtidig fram en tariffavtale med ordinære norske lønns- og arbeidsvilkår.

I går, tirsdag 24. juni, gikk Norsk Sjømannsforbunds inspektører om bord for å sjekke at tariffavtalen overholdes. Etter nesten to måneder hadde fremdeles mannskapene ikke fått avtalt lønn. Noen få hadde fått rundt halvparten, men andre var nede bare en tidel av det hyretabellen i den undertegnede tariffavtalen skulle tilsi.

Rederen, Stig Henningsen, kom til fartøyet kort tid etter. Han hevder at full lønn er overført til bemanningskontoret på Filippinene, men har hittil ikke gitt noen dokumentasjon på at det har skjedd. Mannskapet har heller ikke fått lønnsslipper. Etter dette har mannskapet uttrykt frykt for å snakke mer med Norsk Sjømannsforbund fordi de er redde for å få problemer med bemanningskontoret sitt, og kanskje til og med bli svartelistet på Filippinene, slik at de aldri mer får arbeid til sjøs.

I kveld går Sjømannsforbundets inspektører om bord i fartøyet «Billefjord», der Henningsen står oppført som teknisk sjef. På denne båten har ikke Sjømannsforbundet fått noen dokumentasjon overhodet om hvilke kontrakter som det filippinske mannskapet går på. 

Spørsmål rettes til:
Norsk Sjømannsforbunds nestleder Johnny Hansen, tlf 91185577

Relaterte sider

140425 Langøysund - skipsbesøk

Pressemelding: <br ></div>Ingen sosial dumping for filippinerne på «Langøysund»

Det filippinske mannskapet om bord på Svalbard-turistfartøyet «Langøysund» kunne legge fra kai i helgen med kurs Svalbard med ordnede norske lønns- og arbeidsvilkår.

Relaterte filer

Siste nytt

  • Valgkomiteen for Norsk Sjømannsforbunds landsmøte 2022

    12.07.2022 Les mer

  • Enighet i hovedoppgjøret for NOR- registrerte passasjerskip i norsk kystfart (Hurtigruten og Havila Kystruten)

    09.06.2022 Les mer

  • Ledig stilling: Inspektør/Rådgiver. Søknadsfrist: 1. juli 2022

    31.05.2022 Les mer

  • Norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel!

    29.05.2022 Les mer

  • Tok opp igjen landlovsnekt og kompensasjon med Sjøfartsdirektoratet

    19.05.2022 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers