Hurtigruten denne uken et cruise langs norskekysten med NIS-registrerte MS Roald Amundsen, hvor en vesentlig del av besetningen er utenlandsk. Lov og forskrift tillater kun NIS-registrerte fartøy seilas mellom norske havner dersom det anløper minst to utenlandske havner. Den planlagte seilasen til Hurtigruten skal kun anløpe én, Hamburg. Bakgrunnen for lovverket er at NIS-skip ikke skal utkonkurrere skip langs vår egen kyst registrert i det ordinære norske registeret (NOR), hvor det er norske lønn- og arbeidsvilkår. Fartøyet har heller ingen gyldig tariffavtale for fart i norske farvann.
I april ble sjømannsorganisasjonene innkalt til et møte med næringsdepartementet om den planlagte seilasen, samt andre seilaser senere i år og i 2020, som vil være i strid med loven. Hurtigruten ba på møtet at departementet og organisasjonene stilltiende skulle akseptere lovbruddet. Sjømannsforbundet har meddelt Hurtigruten at dette er uaktuelt. Likevel velger Hurtigruten å bryte loven. Sjømannsforbundet varslet onsdag 26. juni Sjøfartsdirektoratet om det planlagte lovbruddet.
– Sjøfartsdirektoratet har vært tydelige på at fjorårets seilas var ulovlig. Siden vi har varslet direktoratet om det planlagte lovbruddet med MS Roald Amundsen, forventer jeg at tilsynet griper inn og sletter skipet fra NIS umiddelbart. Det er uakseptabelt at en aktør bevisst velger å ikke forholde seg til vedtatte lover og forskrifter som gjelder langs norskekysten, og registrerer skipet i NIS med kun ett formål for øye, nemlig å kutte kostnader ved å erstatte norske sjøfolk med billig utenlandsk arbeidskraft, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.
Kontaktperson:
Forbundsleder Johnny Hansen, 91185577