Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Innspill til nasjonal sjøsikkerhetsplan: Verneombudets rolle må styrkes

    28.11.2024 Les mer

  • Viktig informasjon om LOfavør Innboforsikring 2025

    07.11.2024 Les mer

  • Utenriks NOR: Et solid økonomisk oppgjør

    31.10.2024 Les mer

  • Vervekampanje for Nissestrømpen

    30.10.2024 Les mer

  • ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår

    24.10.2024 Les mer

Flere nyheter
Dokumentbunke
Norsk Sjømannsforbund har levert høringssvar til NOU 2024: 7 - Norge og EØS: Utvikling og erfaringer

Pressemelding om høringssvar: Vi krever aktiv EØS-politikk og norsk lønn i norske farvann

Norsk Sjømannsforbund krever i høringssvaret en lov om norsk lønn i norske farvann og advarer mot misbruk av EØS-avtalen. Norge må ha sterkere involvering i EØS-prosesser. Det er nå manglende åpenhet om dette fra myndighetene.

For kort tid siden sendte Utenriksdepartementet på høring en ekspertutredning på over 400 sider hvor Norges forhold til EU og EØS-avtalen ble grundig vurdert. Norsk Sjømannsforbund har gitt høringsuttalelse til utredningen. I tillegg har LO avgitt høringsuttalelse som forbundet slutter seg til. I spørsmålet om norsk lønn i norske farvann har bl.a. EØS-avtalen vært et aktuelt tema.

 

Utredningen fastslår innledningsvis at:

«Hovedspørsmålet i utredningen er hva EØS-samarbeidet betyr for Norge. Utvalget er ikke bedt om, og har derfor ikke vurdert eller tatt stilling til, alternative avtaler og tilknytningsformer for Norge.»

 

Utredningen foreslår at Regjeringen bør legge til rette for sterkere involvering av berørte parter i tidlig fase av EØS-arbeidet. Dette slutter Sjømannsforbundet seg til og vi har påpekt at det er for lite åpenhet fra norske myndigheter om prosesser i EU.

Forbundet foreslår at regjeringen innkaller til regelmessige møter med partene i arbeidslivet innenfor ulike sektorer, f.eks. transportsektoren.


I utredningen påpekes en problemstilling forbundet også har observert:

«Det er liten tvil om at møtet mellom nasjonal rett og EØS-rett har skapt utfordringer på arbeidslivsområdet, og kan komme til å gjøre det framover.»

 

Dette er forbundet helt enige i, noe som bl.a. viste seg i havnearbeiderkonflikten for noen få år siden. Når det gjelder maritim virksomhet, har det i over ti år vært utredet å stille krav til norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Forholdet til EØS-avtalen er et av temaene som flere ganger har vært utredet. Forbundet mener arbeidsgiversiden har misbrukt EØS-avtalen i sin argumentasjon og advarer mot at denne type retorikk kan sette hele EØS-avtalen i fare. 

Verken norske myndigheter eller EU har hittil kommet med effektive tiltak for å sikre anstendige lønns- og arbeidsvilkår i EUs farvann. Sjømannsforbundet mener det haster å få på plass en lov om norsk lønn, og vi mener også at norske myndigheter aktivt bør jobbe med medlemslandene og institusjonene i EU med sikte på å etablere europeiske vilkår i europeiske farvann. Utredningen peker på at Norge i større grad bør utnytte det juridiske handlingsrommet i EØS-avtalen. Dette er forbundet enige i. Norge kan ikke unnlate å innføre viktig lovverk for arbeidstakere fordi det er ulike syn på tolking av EØS-avtalen.

 

Utvalget peker videre på at:

«Etterspørselen etter utenlandsk arbeidskraft og kompetanse vil trolig forsterkes i årene som kommer, blant annet på grunn av en aldrende befolkning. Dette er imidlertid en utfordring som gjelder i hele Europa.

«Arbeidsinnvandringen har også utfordret det norske arbeidslivsregimet. Spørsmålet om hvilke muligheter Norge har til å innføre nasjonale tiltak for å motvirke sosial dumping og sikre anstendige vilkår for alle arbeidstakere i Norge, har derfor fått mye oppmerksomhet.»

 

Dette er forbundet enige i. Vi har også påpekt at det er en rekke nye næringer i støpeskjeen i det norske havrommet så som havvind, havbruksanlegg til havs, mineralforekomster på havbunnen mv. Dette kommer i tillegg til det betydelige antall arbeidstakere som sysselsettes i petroleumssektoren, havbruk, fiskeri, kystfart mv. Alt viser at havrommet vil stå for en betydelig sysselsetting i årene som kommer.

Det er i dag en mangel på kvalifisert arbeidskraft til sjøs. Det er ikke bare vanskelig å få tak i norske sjøfolk. I store deler av EØS er dette en utfordring. Det er all grunn til å tro at det fremtidige norske arbeidsmarkedet i havrommet vil bestå av flere utlendinger enn i dag. Utredningen poengterer korrekt at det er en fare for at utenlandsk arbeidskraft blir utnyttet, og at norske arbeidsplasser settes under press. Nettopp derfor mener Norsk Sjømannsforbund at det er viktig at Norge etablerer klare spilleregler for arbeidsmarkedet i havrommet som tuftes på norske lønns- og arbeidsvilkår for alle som har sitt arbeid der.

 

Utvalget uttaler også:

«Norge bør ha en klar strategi for å sikre ønsket og nødvendig rekruttering av arbeidskraft fra EØS-området til Norge framover, og også iverksette tiltak for å sikre nasjonal rekruttering og kompetansebygging.»

 

Også dette er forbundet enige i. Vi har i vår høringsuttalelse også minnet UD på om at Europa står i en dyp sikkerhetskrise etter Russlands invasjon av Ukraina. Det er viktig å sørge for at forsyningslinjer opprettholdes ved krise og krig. Norge må ikke sette seg i en situasjon hvor vi er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for at transport av gods og passasjerer skal fungere ved krise og krig. Norske sjøfolk er derfor essensielt for Norge.

 

NOU-en ligger i sin helhet her: NOU 2024: 7 - Norge og EØS: Utvikling og erfaringer

Høringssvaret vårt kan lastes ned her.

Relaterte filer

Relaterte lenker

Siste nytt

  • Innspill til nasjonal sjøsikkerhetsplan: Verneombudets rolle må styrkes

    28.11.2024 Les mer

  • Viktig informasjon om LOfavør Innboforsikring 2025

    07.11.2024 Les mer

  • Utenriks NOR: Et solid økonomisk oppgjør

    31.10.2024 Les mer

  • Vervekampanje for Nissestrømpen

    30.10.2024 Les mer

  • ESA avslår ikke lovforslaget om norske lønns- og arbeidsvilkår

    24.10.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers