Nyheter og aktuelt

Siste nytt

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

  • Elevmedlem: Gi oss tilbakemelding og bli med i trekning av Apple AirPods Pro 2nd

    02.02.2024 Les mer

Flere nyheter
Penger
.

Statsbudsjett 2019: Solberg-regjeringen står ved omregistrering til NIS

Regjeringen Solberg skriver at de står fast ved å endre forskriften for Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) slik at Color Line kan omregistrere fartøyene.

– Regjeringen sier de fremdeles vil åpne for NIS-registrering av utenriksferger i fast rute, så nå er det opp til Stortinget å forhindre at flere hundre arbeidsplasser ofres. Opposisjonen er fremdeles imot, så det blir viktig hva KrF havner på, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Basert på foreldede tall

Til tross for at sentrale deler av tallene som regjeringen legger til grunn er hentet fra situasjonen slik den var for flere år siden, og ikke oppdaterte tall fra i dag, slik Sjømannsorganisasjonene har bedt om, konkluderer regjeringen med at det ikke er grunn til at det skal påvirke deres beslutning.

«Forutsetningene framstår som relevante i dag,» skriver de i forslaget til statsbudsjett.

«Regjeringen legger opp til å gjennomføre forskriftsendringen som varslet og innføre tilskuddsmodellen for passasjerskip i utenriksfart i NIS med virkning fra og med 1. januar 2019. Budsjettvirkningen anslås til -35 mill. kroner i 2019 og -100 mill. i helårsvirkning. Det vises til ytterligere omtale av saken i del II, programkategori 17.10 om maritim næring og budsjettforslag på kap. 909, post 73.»

Regjeringen konkluderer altså med å se bort i fra dagens reelle økonomiske situasjon, når de nå åpner opp for NIS fra 1. januar2019. Color Line har da fått sitt ønske om å kunne omregistrere «Color Fantasy» og «Color Magic» til NIS, så nå gjenstår det å se hva rederiet velger.

Ikke helsvart

Det andre som kommer frem er konkurranseulempen Color Line skal ha mot Danmark Nærings og fiskeri Dep skriver i tillegg s 57–58:

«Med dagens betingelser i tilskuddsordningen synes det derimot å være lønnsomt å beholde de to Oslo-Kiel-fergene i NOR fremfor å registrere skipene i DIS og ansette mannskap på danske vilkår»

Resultatet blir da lavere lønns- og arbeidsgiverkostnader i NOR enn i DIS, ifølge gjennomgangen.

– Da er spørsmålet om man skal videreføre dagens tilskuddsordning. Hvis Stortinget vil videreføre dette så er det ingen utflaggingsfare. Dette er en viktig delseier for Sjømannsforbundet og våre medlemmer, sier forbundsleder Johnny Hansen.

Med andre ord bekrefter regjeringen endelig vår påstand om at faren for utflagging ikke er tilstede hvis nettolønnsordningen beholdes på dagens nivå. Dette åpner i praksis opp for at Stortinget har faglig grunnlag for å bestemmer om det er rom i budsjett å beholde norske sjøfolk om bord.

Siste nytt

  • Oppsiktsvekkende at sjøfolk ikke nevnes i krigsplaner

    19.04.2024 Les mer

  • Vårvervekonkuranse 2024!

    10.04.2024 Les mer

  • Gratulerer til Knut Arild Hareide som ny sjef i Rederiforbudet

    22.03.2024 Les mer

  • Vinner av premie for elevmedlem-tilbakemelding 2024 ble Jens Frøiland, Torghatten nord

    06.03.2024 Les mer

  • Elevmedlem: Gi oss tilbakemelding og bli med i trekning av Apple AirPods Pro 2nd

    02.02.2024 Les mer

Flere nyheter
LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF Web2Print ITF Seafarers