Norge ruster seg for en krevende tid med massiv satsing på forsvar og beredskap. En konsekvens av dette er kutt på en rekke områder i dagens statsbudsjett.
En helt nødvendig omstilling i så henseende er en satsing på alliert mannskap på Norges maritime flåte. I dag er landets disponible skip i stor grad bemannet av mannskap det er heftet usikkerhet rundt i en skarp situasjon med eksempelvis vår store aggressive nabo i øst.
I stedet må Norge i langt større grad bemanne skipene med alliert mannskap fremover. En nødvendig sikkerhetspolitisk satsing som i praksis også medfører at Norge trenger mange flere norske sjøfolk i nær fremtid.
Lovkravet om norsk lønn på kyst og sokkel som denne regjeringen fikk igjennom i Stortinget i juni i år, er viktig. Men de norske sjøfolkene står på to bein. Norsk lønn vil i fremtiden være det ene av disse to, men like viktig er det andre som tilskuddsordningen representerer.
– Enda et år med svekkelse av denne viktige ordningen er rett og slett lite fremtidsrettet, sier forbundsleder Kurt Inge Angell i Norsk Sjømannsforbund.
– Det svekker norske rederiers mulighet til å satse på norske sjøfolk. En konsekvens av dette er at det svekker landets beredskapsevne i krig og krise, sier Angell.
– Regjeringen foreslår i dette budsjettet å ikke justerer hverken tilskuddsordningen eller sjømannsfradraget for lønns- og prisvekst. Da står vi ovenfor et kutt, og dette er ikke fremtidsrettet overhodet, mener Angell.
– Vår maritime flåte var Norges desidert viktigste bidrag til våre allierte under andre verdenskrig. Alt tyder på at det vil være slik på nytt om det værste skulle skje igjen. At regjeringen ikke evner å se skip og norske sjøfolk i sammenheng med satsingen på forsvar og beredskap er intet mindre enn rystende sier en oppgitt Angell, som nå setter sin lit til at Stortinget får dette på plass.
– Et Storting som for øvrig også ser ut til å sikre videre fremdrift for Stadt-skipstunnel. Dette er godt jobbet fra Stortingets side avslutter Angell.