På forhandlingsmøtet 22. juni mellom NR og Sjømannsorgansiasjonene i Norge (Norsk sjømannsforbund (NSF), Det norske maskinistforbund (Dnmf) og Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF)) diskuterte partene forståelsen av bestemmelsen om risikotillegg i overenskomsten for NOR-registrerte offshorefartøyer. Partene kom ikke til enighet og uenighetsprotokoll er undertegnet.
I overenskomstens punkt 3.3 står det: «På beredskapsfartøyer m.m. betales et tillegg på 100% av månedslønnen for den tid skipet er i fareområdet (definert av sokkelstatens myndigheter for det enkelte tilfelle), det vil si når plattform/innretning er beordret evakuert av operatør, Petroleumstilsynet eller tilsvarende myndighet, samt ved ukontrollert utblåsing. Ingen må bli overflyttet til tjeneste på slikt fartøy uten at nødvendig opplæring er gitt.»
Både NSF, NSOF og Dnmf mener at det betyr at mannskapene som opererer i tilknytning til «Deepwater Horizon»-ulykken har krav på risikotillegg. NR er vil bare gi tillegg til de som arbeidet fra ulykken skjedde 20. april og fram til US Coast Guard etablerte en Safety Zone 26. april. Sjømannsforbundet vil samordne sin reaksjon med de to andre forbundene, men i følge områdeansvarlig for tariff Geir Hagerupsen, er det sannsynlig at forbundet vil gå til retten for å avgjøre denne tvisten.
Forbundet mener ikke at bedre betaling kan kjøpe arbeidsgiverne vekk fra ansvaret for sjøfolks helse, miljø og sikkerhet, men medlemmene skal være sikre på at de får den lønn som står i overenskomsten.
Norsk Sjømannsforbund oppfordrer alle til å ta kontakt med lege når man kommer hjem og ta en full sjekk. Legesjekken vil bli dekket av Norsk Sjømannsforbund for våre medlemmer.
Interesserte kan laste ned som pdf-fil uenighetsprotokollen om risikotillegg i Mexicogolfen