Partene var enige om at mellomoppgjøret skulle føres på grunnlag av den økonomiske situasjon på forhandlingstidspunktet, utsiktene for 2. avtaleår og pris- og lønnsutviklingen i 1. avtaleår.
Et generelt tillegg på 3,0 % for offshore innebærer at man har begynt å ta igjen etterslepet i forhold til øvrige tariffområder.
Frontfaget for 2021 ga et sentralt tillegg på 1,35 % før de lokale forhandlingene.
2012 var siste gang man var over 3,0 % på et NOR-oppgjør i NR-område
Lønnsoppgjøret er 0,3 % høyere enn oppgjøret på flyteriggområdet. I tillegg til verdien av det sentrale oppgjøret på 2 og 3 % vil de som rykker opp i ansiennitets-trinn få en ytterligere økt kjøpekraft.
Dette gjelder også:
- NOR-registrerte Bøyelastskip
- NOR-registrerte skip i virksomhet som Kabelleggingsskip
- NOR-registrerte skip (4. avtalen)
Sjømannsorganisasjonene forhandlingsutvalg valgte derfor å godta riksmeklerens skisse for 2021-oppgjøret ut fra en helhetsbetraktning.
(Teksten er oppdagert kl 12:50 for å presisere en tvetydig formulering.)