–I tillegg ser vi at ESA nå konkluderer med at norske arbeidsplasser og lønns- og arbeidsvilkår er et legitimt hensyn for å innføre nasjonale særregler, fortsetter Hansen, som mener det styrker Sjømannsorganisasjonenes syn om at EØS avtalen ikke er til hinder for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på kontinentalsokkelen.
Det ble i går klart at EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjenner begrensningene Norge har innført for skip i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Det innebærer at EØS-avtalen ikke er til hinder for fartsområdebegrensninger.
Dette er også gledelig for de tillitsvalgte i Color Line.
–Med dette bortfaller en av regjeringens viktigste begrunnelser for endringer i NIS-begrensningene. Det er endringen i disse begrensningene som regjeringen vil bruke for å tillate Color Line å flagge om til NIS, styremedlem i Sjømannsforbundet og leder i tillitvalgtutvalget i Color Line, Ronny Øksnes.