Brevet i sin helhet:
Samferdselsminister Knut Arild Hareide
Samferdselsdepartementet
Postboks 8010 Dep
0030 Oslo
16.11.2020
Kystruten må seile Bergen – Kirkenes
Kystrutens (Hurtigruten) avgangsfrekvens og seilingsrute var tema i Stortinget i forrige uke. Norsk Sjømannsforbund fulgte debatten med stor interesse, men vil uttrykke bekymring for løsningen som til slutt fikk flertallets tilslutning.
Flertallets løsning med tre nye skip, på strekningen Trondheim – Kirkenes, er bedre enn dagens situasjon, men langt fra en god løsning. Vi synes den valgte løsningen fremstår som noe merkelig.
Til tross for at landet er midt i en pandemi, så er det et stort behov knyttet til godstransporten langs kysten fra sør til nord og omvendt. Hurtigrutens fravær har allerede materialisert seg i økt lastebiltrafikk på veinettet i de berørte områdene.
Å stoppe og starte seilingene i Trondheim, når vi vet at mye gods og skal fraktes mellom Bergen og Trondheim, fremstår som svært lite konstruktivt.
Seilingene bør gå fra Bergen til Kirkenes som de vanligvis gjør så fort det lar seg gjøre, og ikke bli en del av en budsjettavtale som forsinker prosessen til etter nyttår. I en startfase under pandemien bør det settes i gang med halv frekvens sammenlignet med normalsituasjonen. Det innebærer seks skip i drift mellom Bergen og Kirkenes.
Hvilke økonomiske konsekvenser dette får er i utgangspunktet noe departementet og Hurtigruten må bli enige om gjennom forhandlinger. Vi tillater oss imidlertid og minne om at Hurtigruten så langt har fått beholde hele den årlige summen for kjøp av tjenester ved full normal drift. I tillegg henter selskapet ut betydelige midler gjennom den såkalt «kompensasjonsordningen». Og på toppen av det hele dekker staten kostnadene til de permitterte sjøfolkene i selskapet. På bakgrunn av dette er det kanskje grunn til å tro at merkostnadene for statene burde være overkommelige?
En løsning med drift av seks skip på hele strekningen vil gi et langt bedre tilbud for frakt av gods sjøveien. Alternativet er som tidligere nevnt frakt på trailer på landeveien. Dette bryter eksempelvis og med Stortingets vedtatte målsetning som er å øke godstransporten på sjø og bane. Mange havner og lokalsamfunn vil og få økt aktivitet i en utfordrende tid.
Og ikke minst vil mange permitterte sjøfolk komme tilbake i regulert arbeide på sjøen. Alt dette med store positive ringvirkninger for hele landet.
Vi håper på rask og positiv respons. Om noe er uklart og/eller trenger ytterligere utdypinger stiller vi opp når det skulle være.
Med vennlig hilsen
Johnny Hansen
Forbundsleder
Norsk Sjømannsforbund