Søkeresultat for "aktuelt"

Sjøfartsdirektoratet presiserer fratredelsesretten i Rødehavet (Publisert Desember 2023)

Sjøfartsdirektoratet, Sjøoffisersforbundet, Sjømannsforbundet, Maskinistforbundet og Rederiforbundet er enige om hvordan fratredelsesretten i skipsarbeidsloven skal praktiseres for sørlige delen av Rødehavet slik situasjonen er nå.

LOs medlems- og tillitsvalgtopplæring (Publisert August 2022)

LOs medlems- og tillitsvalgtopplæring er gratis, og du kan selv velge de kursene som er mest aktuelle for deg.

Hurtigruten fortsetter med NIS på kysten (Publisert Januar 2020)

Hurtigruten har varslet Nærings- og fiskeridepartementet at det ikke blir aktuelt å søke om fritak fra fartsområdebegrensningen for passasjerskip i NIS for 2020 sesongen, men forsetter med NIS på kysten for sine Explorer-skip.

Nyheter og aktuelt (Publisert September 2019)

Her får du en oversikt over de siste nyhetene fra Norsk Sjømannsforbund.

Møt fiskeriministeren – Sjømannsforbundets fiskerikonferanse 2.–3. sept., Ålesund (Publisert August 2019)

Vi får fiskeriminister Harald Tom Nesvik over en time for oss selv, med god tid til spørsmål, i tillegg til en mengde andre spennende poster på programmet, som f.eks. Dagbladets Krabbekrig-journalister. Åpent for medlemmer i Norsk Sjømannsforbund. Meld deg på!

Sjømannsforbundets Kvinnekonferanse 11.9.2019 i Bergen (Publisert Juli 2019)

Som medlem i Norsk Sjømannsforbund, er du hjertelig velkommen til å delta på Norsk Sjømannsforbunds kvinnekonferanse 2019. Dersom du er interessert i dette arrangementet, ber vi deg sette av onsdag 11. september.

Pressemelding: Denne uka begår Hurtigruten bevisst lovbrudd (Publisert Juli 2019)

I fjor brøt Hurtigruten loven da de seilte langs norskekysten med passasjerskip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). En betydelig del av besetningen var billig utenlandsk arbeidskraft fra Asia. Sjøfartsdirektoratet fastslo den gang at seilasen var brudd på forbudet om frakt av passasjerer utelukkende mellom norske havner med NIS-skip. Denne uka planlegger Hurtigruten å gjenta lovbruddet med MS Roald Amundsen.

Norsk Sjømannsforbunds «Fiskerikonferansen 2019» er 2. og 3 september på Scandic Parken, Ålesund (Publisert Juni 2019)

Stortingsmeldingen «Et kvotesystem for økt verdiskapning – En fremtidsrettet fiskerinæring» som fiskeriministeren la frem forrige uke, vil prege i konferansen.

Regjeringen sender sin utredning om norske lønns- og arbeidsvilkår ut på høring (Publisert Juni 2019)

Når har regjeringen sendt ut på høring sin utrening om mulighetene for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. Utredningen er gjort av Wikborg Rein Advokatfirma AS og Oslo Economics AS på oppdrag fra regjeringen.

TVU Color Lines ungdomskonferanse var 6. og 7. februar (Publisert Februar 2019)

Vårt tillitsvalgtutvalg (TVU) i Color Line har avholdt sin sjette ungdomskonferanse for unge medlemmer under 36 år. Konferansen var også i år fullbooket med venteliste.

Streikebidrag ved eventuell streik i hovedoppgjøret NOR 2018 (Publisert November 2018)

Forbundsstyret fastsetter streikebidraget til våre medlemmer, ved utenriksforhandlingene 2018 til 1000 kr per arbeidsdag i streik i henhold til skiftplan, samt 1000 kr for hver tapt opparbeidet fridag.

Pressemelding: Kakefest til ære for ansatte i Color Line og alle som har støttet Sjømannsforbundet i saken (Publisert November 2018)

Norsk Sjømannsforbund arrangerer 27. november kl 11.30–12.30 kakefest på Eidsvolls Plass til ære for de ansatte i Color Line som etter budsjettforliket har fått trygge arbeidsplasser.

Hva sa budsjettforliket 31. mai om Color Line? (Publisert Juni 2018)

Når KrF kom til enighet med regjeringen om revidert nasjonalbudsjett, inkluderte det et krav om å utsette en endring av fartsområdeforskriften for Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

Streikestøtte i tilfelle streik i utenriks NOR mellom Rederiforbundet og Sjømannsforbundet 2017 (Publisert Desember 2017)

Streikestøtte til eventuelle streikende er fastsatt av forbundsstyret til kr 1000,- per streikedag, pluss kr 1000,- for hver tapt opparbeidet fridag som følge av streiken.

Fraktefartkonferansen blir 15.–17. februar 2016 (Publisert Desember 2015)

Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund inviterer til felles konferanse for medlemmer som seiler i fraktefart. Konferansen er på Kiel-ferja.

Fiskerikonferansen 2015: Overvåkning, bestandsberegning og forvaltning av de pelagiske artene i Norskehavet (Publisert Mars 2015)

–Vi ønsker å sette fokus på det som er dagsaktuelt for våre medlemmer, og da er det en glede å kunne presentere at Katja Enberg fra Havforskningsinstituttet på programmet for fiskerikonferansen, sier områdeansvarlig for fiskeri Ann Jorunn Olsen.

Fiskeri- og tariffkonferanse 14.-16. april (Oppdatert!) (Publisert Mars 2015)

Vi har fått bekreftet at både statssekretæren i Nærings- og fiskeridepartementet, Amund Drønen Ringdal (H), fiskeripolitisk talskvinne i Ap, Ingrid Heggø og representant fra mindretallet i Tveiteråsutvalget, Trygve Myrvang, gjester konferanses første dag, og gjør at vi kan presentere ett spennende fiskeripolitisk program.

Venter på allmøter i Color Line (Publisert November 2014)

Ledelsen i Color Line har innkalt til allmøter om bord for å informere om hva rederiet vil gjøre med flaggsaken. Første er i dag, 13. november, på «Color Magic»

Kommer på nett så snart det er klart (Publisert September 2014)

Arbeidsprogram, nye styrer og andre vedtak fra landsmøtet blir fortløpende lagt på nett så fort de er formatert for webpublisering.

Følg landsmøtet 2014 på nett (Publisert September 2014)

Norsk Sjømannsforbunds 27. ordinære landsmøte blir streamet, så du kan følge landsmøtets forhandlinger fortløpende.