Nyheter og aktuelt

02.09.2020 Les mer

Flere nyheter

Nyheter og aktuelt

Her får du en oversikt over de siste nyhetene fra Norsk Sjømannsforbund.

Velg visning

Pensjon etter innenriksoppgjøret 2020

NHO Sjøfart og sjømannsorganisasjonene ble under hovedoppgjøret 2020 enige om å avvikle dagens tilleggspensjonsordning (en ytelsesordning) for ansatte omfattet av tariffavtalene med NHO Sjøfart.

Innenriksoppgjøret i havn

De tre sjømannsorganisasjonene ble 6. september enige med NHO Sjøfart i årets hovedoppgjør. Oppgjøret var tydelig preget av resultatet av omleggingen av pensjonsordningene og resultatet av forhandlingene i frontfaget som ble forhandlet mellom LO og NHO tidligere i år.

loger2.PNG (large)

Møte med næringsministeren om situasjonen på MS Fridjof Nansen

De tre sjømannsorganisasjonene og Fellesforbundet invitert til Næringsminsteren for å diskutere saken om MS Fridjof Nansen som hotellskip.

Tidenes «sjøløft» i Redningsselskapet

Fullt gjennomslag for sjømannsorganisasjonenes samlede krav.

Paragraf på forbundsbølge - transperent

Anmeldelse av Hurtigruten til Møre og Romsdal politidistrikt september 2020

Vedlagt anmeldelsen av Hurtigruten til Møre og Romsdal politidistrikt september 2020 for brudd på NIS-loven

Hurtigruten-illustrasjonsfoto

Hurtigruten: Varsel om brudd på fartsområdebegrensning

Norsk Sjømannsforbund har varslet Sjøfartsdirektoratet om et planlagt lovbrudd med Hurtigrutens skip Fridtjof Nansen. Skipet er registrert i NIS flagg og er planlagt brukt som hotell circa 1 måned i forbindelse med en filminnspilling på Vestlandet. Store deler av mannskapet er billig utenlandsk arbeidskraft fra tredjeland.

Sjømannskirken

Brev til pandemirammede sjøfolk fra Sjømannskirken

Vi formidler her et brev til alle dere pandemirammede sjøfolk, for de som trenger hjelp og støtte både med både praktiske saker og grublerier. Med dette brevet minner vi også om Sjømannsforbundets beredskapsavtale med Sjømannskirken, der du kan kontakte for hjelp i små og store kriser.

Johnny Hansen 01 2016

– Et lønns- og arbeidsvilkårsutvalg for uthaling av tid

– Eneste grunnen til at regjeringen nok en gang vil utrede norske lønns- og arbeidsvilkår på fartøy som trafikkerer våre egne farvann, må være at de ikke har likt tidligere konklusjoner, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

Hytte i Vrådal sommer

Medlemshyttene stengt for leie 15. aug. til 15. sep. grunnet vedlikehold

Medlemshyttene våre i Vrådal trenger en runde utvendig vedlikehold, så vi har valgt å stenge dem for utleie i perioden 15. august til 15. september. Etter det er de klare for en fin høstsesong.

Logo Norsk Sjømannsforbund

Forbundsstyret kansellerer alle sentrale og regionale kurs, konferanser og årsmøter for 2020

Som følge av begrensningene som tiltakene mot Covid-19 gir, har forbundsstyret valgt å kansellere alle sentrale og regionale kurs, konferanser og årsmøter for 2020. Valg i rederiene og tillitsvalgtutvalgene skal derimot gjennomføres.

200609 LOfavør boliglånskampanje 2

LOfavør: På vegne av medlemmene i alle LO-forbundene har vi forhandlet om bedre boliglånsrente for deg!

Vet du egentlig hva boliglånsrenta di er i dag? Det er det mange som ikke gjør. Men, det kan være penger å spare hvis du har vært boligeier en stund.

Logo Norsk Sjømannsforbund

Utsendt faktura for medlemmer med nedsatt kontingent på grunn av permittering

Medlemmer som ikke er trukket kontingent av lønnsutbetaling for april på grunn av permittering, skal nå ha mottatt faktura på epost. Dersom du er trukket kontingent av lønn for april, vil du ikke motta faktura fra oss.

Logo Norsk Sjømannsforbund

Faktura for medlemmer med nedsatt kontingent

For medlemmer som får nedsatt kontingent pga permittering, sendes det ut faktura for april i løpet av UKE 22

Covid-19: Hvordan forholde seg når man har blitt permittert

Her er en liten oppsummering av både vanlige regler for permittering, og spesielle regler for denne krisen.

Ungdomslogo

Ungdomskonferansen er avlyst!

På grunn av alle restriksjonene med Covid-19 må vi dessverre avlyse ungdomskonferansen 29.4-1.5.

Covid-19: Er du blitt permittert eller arbeidsledig? Forskudd på dagpenger

Du kan søke om forskudd på dagpenger fra og med i ettermiddag.

200330 LOfavør korona boliglån

LOfavør: Økonomiske bekymringer som følge av koronakrisen?

De alvorlige konsekvensene av koronaviruset vil prege hverdagen til folk og bedrifter i Norge i lang tid fremover.

Corona COVID-19

Covid-19: Dersom du er permittert eller arbeidsledig i påsken kan du nå få dagpenger

Fra og med 20.03.20 ble det gjort endringer i dagpengeforskriften.

Alle tre - ny Dnmf

Aksepterer ikke at NOR-protokollen misbrukes

Vi sjøfolk vet at vi skal bidra i krisetider. Det har vi alltid gjort og det kommer vi alltid til å gjøre. Til tross for dette kan vi ikke akseptere at bidraget skal være ensidig.

Covid-19: Pensjon og sjømannsfradrag ved permittering

Sjømannsforbundet har her samlet informasjon om hva man skal være obs på med pensjon og sjømannsfradrag ved permittering.

LO Favør HELP Maritim Logg Fiskernes egen portal AOF LabourStart ITF Seafarers