Søkeresultat for "skipsfart"

Felles PM: Skuffelse over statsbudsjett 2024 (Publisert Oktober 2023)

Norsk Sjøoffiserforbund, Norsk Sjømannsforbund og Det norske maskinistforbund: Maritim Hus uttrykker skuffelse over regjeringens forslag til statsbudsjett når det gjelder tilskuddsordningen for sjøfolk.

Høringssvar til transportvirksomhetenes svar på oppdrag i Nasjonal Transportplan 2025–2036 (Publisert Juli 2023)

Norsk Sjømannsforbundet har valgt å levere et eget høringssvar til transportvirksomhetenes svar på oppdrag i Nasjonal Transportplan 2025–2036

Seksuell trakassering var et av nøkkeltemaene på den tredje kvinnekonferanse til NSF (Publisert Februar 2023)

"Vi fortsatt har en lang vei å gå før kvinner har likeverdig representasjon, men vi jobber med det."

Handlingsprogram (Publisert Februar 2023)

Norsk Sjømannsforbunds fagligpolitiske handlingsprogram er vedtatt på Norsk Sjømannsforbunds 29. ordinære landsmøte i Tromsø, 26.–29. september 2022.

Maritimt Handlingsprogram (Publisert Februar 2023)

Denne delen omhandler emner som gjelder både utenriks og innenriks skipsfart og nasjonal og internasjonal tariffpolitikk for skipsfart.

Uttalelse Landsmøtet 2022: Tilskuddsordningen er fortsatt sjøfolkenes bærebjelke (Publisert Oktober 2022)

Så lenge andre flaggstater operer i norske farvann og på norsk sokkel med ulike typer tilskuddsordninger, vil det selvsagt òg være avgjørende med en konkurransedyktig norsk tilskuddsordning. Av den grunn må regjeringen ha et sterkt fokus på egen regjeringserklæring, som tydelig slår fast at ordningen skal styrkes. I tillegg må innholdet i ordningen også lovfestes for å sikre forutsigbarhet.

Landsmøtet 2022 - Dagsorden og foreløpig kjøreplan (Publisert September 2022)

Dagsorden for landsmøtet 26.-29. september 2022 i Tromsø, og foreløpig kjøreplan for møtet

Høring - Forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel (Publisert September 2022)

Norsk Sjømannsforbund stiller seg bak LOs uttalelse i høringen om regjeringens forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Norske lønns- og arbeidsvilkår på kyst og sokkel! (Publisert Mai 2022)

En årelang kamp med Sjømannsforbundet i førersetet har endelig munnet ut i et konkret lovforslag fra en norsk regjering. Nå sendes forslaget som vil sikre sjøfolkene et lovmessig vern likt det arbeidstakere på land har ut på høring.

Felles uttalelse: –Positivt at regjeringen satser maritimt (Publisert November 2021)

–Det er positivt at regjeringen satser maritimt Vi merker oss at AP/SP regjeringen viser vilje til å satse på norske sjøfolk og maritim sektor, sier Hans Sande i NSOF, Hege Merethe Bengtsson fra DNMF og Johnny Hansen fra NSF.

– Nærmere norsk lønn i norske farvann (Publisert Mars 2021)

I dag får regjeringen en anbefaling som går langt i å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. – Her har vi fått svært viktige gjennomslag etter mange års kamp, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

1990 (Publisert Februar 2021)

Historiske klipp

Varierende maritime vilkår - demokratisering av organisasjonen

1960 (Publisert Februar 2021)

Gullalder og gryende rasjonalisering

1950 (Publisert Februar 2021)

Eventyrlig vekst og kommunistkamp

1940 (Publisert Februar 2021)

Den Andre Verdenskrigen - innsats, innsats og innsats

Pressemelding: Full seier over rederi i lagmannsretten! (Publisert Desember 2020)

Rederiet opererte uten tariffavtale i norsk havn, og ble møtt med boikott fra Sjømannsorganisasjonene. Rederiet svarte med rettssak, men har nå tapt på alle punkter i lagmannsretten.

Maritim melding: Null ambisjoner for kjørereglene på sjøen (Publisert Desember 2020)

Etter måneder med møter, utredninger og ulike innspill har regjeringen lagt i bordet en maritim stortingsmelding med navnet «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring».

Maritim Logg (Publisert April 2020)

Alle medlemmer får tilsendt medlemsbladet Maritim Logg – et felles medlemsblad for de tre Sjømannsorganisasjonene i Norge.

NSF, NSOF og Dnmf jobber for deg og dine rettigheter! (Publisert Mars 2020)

Regjeringen har nå overfor befolkningen innført de mest inngripende tiltak og pålegg som er gjort i fredstid.

1970 (Publisert Februar 2020)

Historiske klipp

Rasjonaliseringen akselererer, og oljekrisa er skipsfartskrise